Zahraniční Bulharsko
Datum: 27. 5. - 5. 6. 2005
Deníček

BULHARSKO

PÁTEK 27. 5.

22:30 odjezd z HK (km 0), Svitavy, Brno

SOBOTA 28. 5.

02:15 hranice Česko/Slovensko (214), Bratislava

03:15 hranice Slovensko/Maďarsko (314), Györ, Budapešť, Szeged

09:30-10:15 hranice Maďarsko/Srbsko (666), Novi Sad, Bělehrad, Niš

Cestou za Nišem jedeme kolem Nišavy a má vodu (na její sjezd ale nemáme čas).

NIŠAVA – Nejzajímavější je úsek v kaňonu s tunely – řeka protéká úzkou soutěskou, vlevo železnice, vpravo silnice v tunelech. Začít je možné na začátku soutěsky (parkoviště na začátku tunelů), končit po 5 km za tunelem Nr.1 (vesnice Ostrovica) nebo pokračovat ještě 4 km (řeka stále teče v kaňonu) a končit na vzdutí malé přehrady. Obtížnost by neměla přesáhnout WW II, přesto by bylo vhodné místa za tunely předem prohlédnout. Sjízdné i v červenci. Nad a pod tímto úsekem nezajímavé, obtížnost nepřesáhne ZW, voda je navíc špinavá.

19:30-20:15 Dimitrovgrad, hranice Srbsko/Bulharsko (1203), pokračujeme přes Sofii na naši první řeku Iskar (ze Sofie směr Mezdra)

23:00 Gara Lakatnik (1309), spíme pod střechou u hospody vlevo od silnice pod skalami s jeskyněmi a vyhlídkou

NEDĚLE 29. 5.

Ráno krátká procházka na vyhlídku a k jeskyni nad hospodou, potom sjezd Iskaru.

ISKAR (dolní) 35 km

Gara Lakatnik ® Ljuti Brod

Velká široká řeka, Iskar si proráží cestu napříč masivem Staré Planiny. Je hodně vody, téměř povodňový stav (vrbičky na břehu pod vodou). Vodnatá WW II, pod Zverino pěkný vápencový kaňon (na jeho začátku pod žel. mostem laškovná peřejka WW III).

15:30 odjezd (1375) na Botevgrad, po dálnici do Sofie a k přehradě na Iskaru

19:30 (1514) bydlíme na terase zavřené restaurace nad přehradou

PONDĚLÍ 30. 5.

Přes Samokov přejíždíme k Černému Iskaru. Po bouřkách a přívalových deštích v minulých dnech má vodu každý potůček:

PALAKARIJA – protéká širokým údolím mezi Rilou a Vitošou. Nejedeme, nejsou bližší informace. Půjde ale asi o „teče potok lučinou“, teď zde ale valí spousta kalné vody.

BÍLÝ ISKAR – velký spád a obtížnost

ČERNÝ ISKAR 10+1 km

Goverdarci ® 1 km pod soutok s Bílým Iskarem

Nasedáme u mostu kousek nad vesničkou Govedarci. Pěkná říčka – má hodně vody a hlavně je čistá! Zpočátku charakter slovenské Belé (zde pozor na lávky a napadané stromy) se za naší velké vody mění přes „Labe za 30 m3“ na italskou Noce za solidního vodního stavu. Vody stále přibývá, rychlý proud bez vracáků, velké vlny, válce. Končíme asi 1 km pod soutokem s Bílým Iskarem (několik pěkných míst pro táboření). Je možné pokračovat až do Samokova, máme ale strach ze stupňů v navigaci ve městě za téhle vody. (Nakonec jsme viděli, že tak hrozné by to asi nebylo.)

Přejíždíme přes Samokov a lyžařské středisko Borovec k řece Marica.

MARICA - Zde asi tolik nepršelo, alespoň na horním toku povodeň není. Čím ale jedeme níže po proudu značně vody přibývá. Mezi Dolnou Banjou a Kostencem řeku nevidíme, ale nejspíš „teče potok lučinou“. Pod Kostencem sice řeka teče podél silnice, ale přes roští není vidět. Voda je hnědá s rychlým proudem a je jí hodně, koryto je místy hodně zarostlé. Pod přehradou nad Belovem řeka teče v soutěsce vedle silnice, ale vidět do ní není. Belovo je vypláchnuté povodní z přítoku Jadenica. Chceme jet alespoň z Belova, ale koryto je totálně zarostlé a řekou se valí povodeň.

Přes Jandolu přejíždíme k Černé Mestě.

ČERNÁ MESTA 2 km

MESTA 18 km

Černá Mesta ® Dagonovo

Zde je vody méně, ale i tady pršelo. Černá Mesta má minimum, od soutoku s Bílou Mestou je vody dost. Úzká nepřehledná říčka, WW II, místy zarostlá, občas strom nebo lávka, dva sjízdné stupně. Pod soutokem i dál několik peřejek WW II+. V Jakorudě navigace a přibývá bordel a zarostlost koryta. Pod Jakorudou spád klesá a obtížnost se zmírňuje na WW I.

20:00 spíme před Razlogem, kde nejdříve nakupujeme (1741)

ÚTERÝ 31. 5.

GLAZNE 4 km

most silnice Banja-Razlog ® ústí do Iztoku

Svižná horská říčka, na začátku několik laškovných míst, potom WW II.

IZTOK 3 km

ústí Glazne ® soutok s Mestou

Pokračujeme po Iztoku. Dvakrát tolik vody, ale stále WW II.

MESTA 25 km

ústí Iztoku ® lávka pod Mestou, ústí potoka Trebeš

Od soutoku široká řeka v opuštěném údolí. Po deštích hodně vody, rychlý proud, vodnatá WW I, občas peřejky WW II. Asi 4 km nad vesnicí Mesta 1 km dlouhý úsek WW III – vodnaté, vlny, hodně z kopce, potom do Mesty i pod Mestou WW II. Končíme asi v polovině mezi Mestou a ústím Kamenice u lávky (zleva přitéká potok Trebeš). Řeka by měla být zajímavá po ústí Kamenice, dále ZW.

spíme u lávky, kde končíme vodu (1792)

STŘEDA 1. 6.

Pěšárna v Pirinu: autem vyjíždíme přes Bansko k chatě Banderica (dál to nejde, silnice pod sněhem). Přes chatu Vichren a Vichrenské sedlo v hřebeni Kabata vystupujeme na vrchol Vichrenu (2914 m n.m.), druhou nejvyšší horu v Bulharsku. Zpět sestupujeme stejnou cestou a od rozcestí nad chatou Vichren přecházíme hřebínek a po zelené značce scházíme k chatě Banderica.

19:30 (1896) Spíme kousek pod Gradevo na louce u Gradevské reky.

GRADEVSKÁ REKA - Zde pršelo méně, takže řeka má vody lehce pod minimem a ani barvou vody ani charakterem (Vavřiňák) se nám nelíbí, takže nejedeme.

ČTVRTEK 2. 6.

STRUMA 24 km

Simitli ® Kresna

Začínáme u mostu v Simitli. Vody je po deštích hodně, i když už asi trochu odtekla. Začátek do Krupniku WW 0-I, ale proud rychle teče. Od Krupniku WW I-II, vše ale začíná od dvou dálničních mostů kousek za sebou – vodnatá WW III (III+, IV?), vlny, válce. Když se uprostřed řeky objeví betonový blok (vpravo portál tunelu) je nutné vpravo zastavit a po staré silnici podél řeky prohlédnout následující úsek cca 200 m. Všechno začíná za lávkou – dlouhé kameniště, válce a na závěr válec u skály zprava. Za naší vody možná i WW V, ošklivé, přenášíme. Dál pokračuje pěkná vodnatá WW III až cca 1 km pod hospodu (vpravo s terasou nad řekou). Potom se obtížnost snižuje na WW II, I. Od ústí Vlachinské Bistrice obtížnost však opět roste a přes vesnici Kresna jsou cca 2 km WW III. Končíme vlevo pod betonovým mostem na konci Kresny.

Přejíždíme přes Sandanski do Melniku. Melnik je populární výletní cíl v centru vinařské oblasti, leží v bludišti jedinečných pískovcových věží. Nejdříve zajíždíme nad městečko k Roženskému klášteru a po jeho prohlídce scházíme pěšky mezi skalami do Melniku. Večeře v hospodě, nakupujeme víno, … Večer ještě přejíždíme do Blagoevgradu a proti proudu Blagoevgradské Bistrice nad vesničku Bistrica. Tam jsme ve 23:00, (2095).

PÁTEK 3. 6.

BLAGOEVGRADSKÁ BISTRICA 10 km

Bistrica ® Blagoevgrad

Nemá moc vody, přesto ji sdrncáváme. Nasedáme v Bistrici pod mostem, končíme na začátku Blagoevgradu. Za věší vody WW III, úzké, hodně z kopce, pozor na stromy a lávky. Pod mostem nad Blagoevgradem ostnatý drát (!) a dál následují různě vysoké stupně, v Blagoevgradu v navigaci – pozor, za větší vody nebezpečné!

Do odpoledne čekáme na opravu auta (vodní pumpa). V pět je auto opravené a vyjíždíme směrem na Rilský klášter. Cestou se stavujeme ve vesničce Stob prohlédnout si skalní útvary Stobské pyramidy (procházka cca 1 hod tam i zpět). Pak přejíždíme na prohlídku Rilského kláštera.

19:30 spíme v altánku na soutoku Rilské a Ilijné řeky (2159)

SOBOTA 4. 6.

RILSKÁ REKA 11 km

Rila ® most silnice č.1 Blagoevgrad-Sofie

Rilská reka má krásnou vodu, skoro by byly sjízdné i úseky pod jezem a pehradou. Od soutoku s Ilijnou rekou (Ilijná reka moc vody nemá, ale jinak by to byl docela kvapík – úzké a hodně z kopce) k jezu je těžší úsek, ale protože nemáme čas (a část skupiny už ani morál) jedeme všichni až z Rily (tam přitéká voda odvedená v přehradě). Pěkná WW III, od vesničky Stob WW II. Z řeky jsou pěkné výhledy na pohoří Rila a Stobské pyramidy. Stupně pod Stobem, o kterých píše DKV, už nejsou (zbyly 2 bez problémů sjízdné). Závěr WW I-II, pozor na napadané stromy. Končíme u mostu silnice č.1 Blagoevgrad-Sofie.

Další přítoky Strumy, které jsme už nestihli. Sjízdnost většinou duben/květen:

horní STRUMA – 30 km ze Zemenu, kaňon, WW O-I

BISTRICA KONJAVO (do Srumy pod Kjustendilem) – Solovjanovo ® Jabalkovo(?), 7 km, WW II, vrbičky

ELEŠNICA (do Srumy u Četirci) – Vaksevo ® Drumochar, 6 km, WW III

DŽERMAN – Separeva Banja ® odb. silnice na Krajnici (nad Dupnicí), 7 km, WW II, III

13:00 odjezd na Sofii (2194)

16:00-17:30 Dimitrovgrad, hranice Srbsko/Bulharsko (2334),

Niš, Bělehrad, Novi Sad

NEDĚLE 5. 6.

03:30-04:30 hranice Srbsko/Maďarsko (2885), dál na Szeged, Budapešť, Györ

09:00-09:30 hranice Maďarsko/Slovensko (3251), Bratislava

10:30 hranice Slovensko/Česko (3337), pauza na oběd v Hustopečích a pak Brno, Svitavy

15:00 loděnice HK (3549)

SUMMARY

na vodě: 9 řek, 143 km

mikrobusem: 3549 km

Všude bylo hodně vody po bouřkách a přívalových deštích. Na horách bylo ještě spousta sněhu.

Kilometráže, průvodce, mapy:

Hory

Petr, I. (2003), Hory Balkánu

Řeky

DKV Auslandsführer (1995), Südosteuropa

Jančar, V., Kolínský, P., Šup, J. (1984), Kilometráž evropských řek

!!! pozor, v obou zdrojích je řada informací nepřesných nebo zcela nepravdivých !!!

Jančar, V. (časopis Turista 1982/5), Bulharské řeky

Doktor, (časopis KRK 2003/1), Jak jsme jeli řeky severního Bulharska

Mapy

Alpy (2002), Bulharsko, 1:750 000 silniční mapa, pouze pro hrubou orientaci

Kartografia EOOD Sofia (1998), Pirin, 1:55 000

Kartografia EOOD Sofia (1998), Rila, 1:55 000

(mapy jsou ke stažení např. na http://moon.valek.net/~valeko/travel/maps.cgi?cp=1 )

Internet

www.kajak.dir.bg

arzus.dir.bg

Na závěr Frenkiho zkušenost: „Už se vám někdy stalo, že jste šli na malou, ale taky tak trochu na velkou? Mně na tomhle zájezdu několikrát!“

Vzkazy
Vyplňte jméno Vyplňte text vzkazu
Odesláním komentáře souhlasíte se zveřejnením na této stránce · Chráněno pomocí reCAPTCHA · Soukromí · Podmínky
Žádné vzkazy.
Zneplatnit