Zahraniční Francouzské Alpy
Datum: 25. 6. - 9. 7. 2022

24.6. – PÁTEK

Odjezd z HK - Praha - Rozvadov - Mnichov - Bregenz - Chur - Thusis. Spaní u odpočívadla u severního portálu tunelu pod Passo San Bernardino.

25.6. – SOBOTA

HINTERRHEIN 11.6 km, 5 m³/s
Rastplatz San Bernardino Nord > Splügen
málo vody, na limitu sjízdnosti, WWII, první seznamovací rozplavba pro posádku Ria (Tomáš i Míša), přejezd do Francie do kempu Allouviers, první hudební večer

Hinterrhein

26.6. – NEDĚLE

GUISANE 18km
Le Caseet > Briançon, WWII až IV ale za naši limitní vody spíš WWIII, 6 m³/s
o 10 cm víc vody a bylo by moc pěkné, charakterem připomíná Gschnitzbach, obtížnost se pozvolna zvyšuje, nejhezčí místo pod lanovkou, trochu šutrovačka...poté zkoumáme “slalomku” na Durance, večerní grilování, Číňan dopit, rekordní “Jdou krysy kanálem” v trvání 25 minut (27 slok)

Guisane

27.6. – PONDĚLÍ

vzorové vstávání v 7:45, avšak bohužel jen Asfalt (zbytek v 9:00). Ke snídani vynikající míchaná vajíčka se slaninou.

ferrata des GORGES d'AILEFROIDE
celá skupina jde společně Initiation (obtížnost B/C), úderná skupina dává i závěr za D. Všude je hodně kramlí, za hodinu je po všem. Přejezd na Durance.

DURANCE 10km
Slalomka > St. Crepin (letiště), WWII
zákeřný popruh v Riu znamená další příbřežní rozplavbu pro Míšu, vyhnutí stromu bylo jen tak tak :), množství vody akorát, na závěr pivo pro šťastné neřídící jedince. Slibovaná bouřka se nám obloukem vyhnula.

28.7. – ÚTERÝ

ferrata de l'AIGUILLETTE du LAUZET
pěkný celodenní výlet s jištěnou cestou ve stěně, pocitově tak za C, má trvat asi 4 hodiny, nahoře jsme za 2.5 hodiny, zážitek umocňuje blížící se bouřka, závěrečný výšvih na vrchol ferraty se nekoná, možnou ústupovou trasu využíváme a prcháme těsně před příchodem bouřkového mraku, sestup za silného deště, grilování

29.7. – STŘEDA

ferrata CHÂTEAU du QUEYRAS
ferrata vedoucí hradním příkopem, nově vedená jenom po levém břehu, lze vidět I starou cestu na pravém břehu, nová cesta neobchází celý hrad ale končí asi v půlce hradního příkopu (majitel hradu chtěl platit za užívání ferraty, tak se vyhýbá pravému břehu), prohlížíme Guil, Míša z ferraty fotí průjezd průjezd kajaků

GUIL 4,7km, 2 hodiny
Château du Queyras > Trojkombinace
přenášíme dvakrát, ošklivý sifon (na videu lze objet, ale není důvod k riskování) a na konci peřej Milénium (málo vody), rozbitá ošklivá peřej (změněno sesuvem - přenášíme po silnici až k trojkombinaci), vodočet ukazuje 37 cm vody, kdyby bylo o kousek víc, možná by svezení bylo hezčí, ale o další kus víc vody by už znamenal poměrně dost těžkou vodu, takže nakonec asi ideální stav - přidáváme dvě rozplavby (Míra a Ondra)

Guil

GUIL 5km, 1hod 23min
Trojkombinace (včetně) > tunel (Tunnel Rapids)
tady už by lehce více vody mohlo být ale i tak krásný úsek, občas prohlížíme a hned jedeme, ke konci se obtížnost lehce zvedá a finišujeme hezkou peřejí u tunelu... v půlce předjíždíme francouzskou skupinu (zřejmě domácí jezdec, hupík na který nás poslal byl překvapením, ale všichni zvládají)

Večerní hladový nákup, večeře a klid... balení a příprava na ranní odjezd směr Grenoble

30.6. – ČTVRTEK

4hodinový přejezd severně ke Grenoblu (kombajn na cestě)

kaňon Les MOULES MARINIÈRES, 2hod 45min
po počátečních rozpacích z lehké přeháňky sbíráme odvahu a protože brzy přestává pršet, nastupujeme po 20 minutovém pochodu do kaňonu, na prvních pár klouzaček navazuje krátký 20 min pochod kaňonem, možnost úniku na cestu vlevo, poté se kaňon opět zavírá a následují 10 a 17m slanění, moc pěkné, ovšem závěr kaňonu je naprostá pecka, 8 metrový skok následuje a 10-12m skluzavka, naprosto hladká bez jakéhokoli nebezpečí, jedinou chybou je, že nelze opakovat, kaňon připomíná aquapark (Sušec)

nocujeme na parkovišti pod kaňonem, prší...

1.7. – PÁTEK

La BONNE 6km
Pont du Prete > Pont Haut, měříme 35cm vody u mostku
první místo prohlížíme z vody (cesta byla neprůchozí), díky nižšímu stavu vody menší obtížnost, přenášíme X místo ve skalnatém korýtku (začátek korýtka je označen cedulkou “Prohlížej!”, stupínek by byl nejspíš dobře jetelný, ale za naší vody žene k pravému břehu, kde čouhá kámen (téměř jistý zásah do hlavy), nasedáme pár desítek metrů za stupínkem, pokračuje pěkný úsek bez zákeřností, další přenášení je označeno šipkami vlevo ("Débarquement Obligatorie"), drápeme se nahoru na louku a asi 200m dal lesíkem nad levým břehem zpět dolů k hezké nasedačce (musí se podlézt ostnatý drát pro dobytek), vysedačka u mostu je také značená

přejezd do kempu SerSirant u jezera Grand Lac de Laffrey

2.7. – SOBOTA

ferrata DU GRAND BEC
první půlka za B, druhá část těžší, C/D jedno místo v převisu, krásně vzdušná (sklopený žebřík), koupání v ledovcovém jezeře Lac de Brouffier + dobytí ostrůvku, nástup túry z La Morte, možnost dát zde i kaňon, ale nebyl dobře hodnocen

K večeři kus kus a debatní seance až do kuropění testuje osazenstvo kempu

3.7. – NEDĚLE

kaňon La PISSARDE (horní) úsek
končíme před 80m slaněním, vyjeli jsme autem až k menšímu parkovišti v zatáčce (tak na 4 auta) s popelnicemi, nástup dolů 5 minut po stezce vpravo od silnice, do kaňonu lezeme u dřevěného zábradlí, na začátku je několik menších slanění, následuje 17m slanění menším vodopádem, poté další menší slanění, setkání s mloky a k poslednímu místu po kratší skluzavce do malého jezírka, visí tu karabiny a je lepší natáhnout si lano na přidržování, tímto způsobem se dostáváme po 1 k 15m slanění přes hranu (30 metrové lano vychází akorát na půlku), výstup k autům trvá asi 20 min nahoru lesní pěšinou, průměrně pěkný kaňon, stálo by za to pokračovat i spodní úsek, avšak 80m slanění vyžaduje materiál

Přejezd do Bourg St Maurice do kempu Huttopia, po cestě se stavujeme prohlídnout slalomku Iséry, po šampionátu je zde stale dost slalomářů, louka z roku 2011 je úplně prázdná, těžko říct, zda-li by se tam stale dalo kempovat

4.7. – PONDĚLÍ

ISÈRE
Bourg St Maurice > Centron
slalomku pro dnešek obcházíme skrz skluzavku a jezírko (slalomáři trénují), na lodích máme ze skluzavky hnědý povlak, nejspíše vosk, aspoň to dobře pojede, jedeme první úsek do Bellentre (6km), 30m³, veze to hezky (WWII-III), pokračujeme úsekem do Aime, vlnky a válečky, dle RiverApky WWIV, nám se nezdá tak těžká (4km), nadšení pokračujeme ještě do Centronu, poslední těžší místo je na konci u dálničního mostu (WWIV) (7km), po obědě opakujeme těžší úseky z Bellentre až do Centronu, slušně vyvodačení, poměrně unavení vyrážíme na nákup grilovacích potřeb... celkem ten den na vodě slušných 28 km

Po osmé hodině se objevují chrousti.

Isére

5.7. – ÚTERÝ

ISÈRE
Bellentre > Centron
dáváme těžší úseky z Bellentre do Centronu, přidáváme skakaní z mostku za soutěskou (11 km)

Soutěska Isére

DORON de BOZEL 7 km
Brides-les-Baines > Moûtiers (vodočet v aplikaci ukazuje 37 cm)
začátek prohlížíme z kolonády, poctivá WWIV, poté obtížnost klesá, stupeň ke konci městečka chceme jet z prostřed doprava ale nájezd se moc nezdařil a nakonec všichni šoupeme po placatým šutru doleva, dal je už obtížnost menší, hezká WWIII a jedeme dle Petra až do Moûtiers, po cestě prohlížíme a jedeme rozbitý jez

V Moûtiers vysedáme a marně hledáme Míšu, postupně zjišťujeme že klíče od auta se při pořizování akčních fotografií kajakářů nedopatřením ocitly na dně Doronu, kajaková parta čeká s pivem u řeky a skládá píseň, chudák Míša čeká sama nahoře na asistenčku, nakonec se vše vyřeší zásluhou M a večer se bujaře slaví, nechybí ani obávané “krysy” (obávané zejména sousedy) a nechybí ani tanec naháčů :)

Doron de Bozon

6.7. – STŘEDA

ISÈRE 14.5 km
Slalomka > Centron
loučíme se s Isérou, která nás poslední dny krásně vozila a dáváme slalomku úplně zhora, dolů pěkný fofr, pod slalomkou nabíráme Rio s Míšou a celé osazenstvo společně s Riem sjíždí naposledy celou Iséru až do Centronu

Slalomka Isére

Odjezd do Itálie přes krásné sedlo Cromlech Du Petit St Bernard ca 2204m n m, pozorujeme Mt.Blanc, krásné výhledy, nacházíme ideální divoké nocování kousek nad Pré-St-Didier na levém břehu Dora Baltea a sledujeme Mt.Blanc a taky jak voda neskutečně valí (sbírání morálu na zítřek), sledujeme místního kajakáře jak rychle vysedá z auta a sám okamžitě odjíždí (asi to zná 😊)

Dora Baltea

7.7. – ČTVRTEK

DORA BALTEA 5 km
Pré-St-Didier > Chez Borgne
kousek pod Pré-St-Didier (odpočívadlo na levé straně silnice – pravý břeh řeky, vedle kamenolomu až po vzdutí u Chez Borgne
ačkoliv je denní minimum vody zrovna na minimum, jedeme pěkně tekoucí WWIII, přes kalnou vodu nejsou vidět kameny (těžší úsek by byl zajímavý), jeden stupeň s válečkem jedeme na oči, jeden jez téměř u konce přenášíme vpravo (vystoupit se dá na hraně jezu), jinak žádné potíže, regulované koryto, morálka na spodní úsek (WWIV+) bohužel není, chvíli po nás přijela skupina belgických kajakářů, prý jeli těžší úsek nahoře s jedním plavcem, to muselo být zajímavé

přejezd tunelem pod Mt. Blanc směr Ženeva, cestou za tunelem stavíme u vodopádu Cascade du Dard, 5 minut cesty od parkoviště je zde vodopád a restaurace, příjemné na protažení nohou, jinak za to moc nestojí

V Ženevě návštěva Petra (Hronov), grilování a hudební radovánky…

8.7. – PÁTEK

prohlídka CERNu, každý si zhodnotí sám :)

Přejezd do Švýcarska, spaní na stellplatzu Dunkler Stein, krásné nocování u řeky (8 franků za stan, 20 za obytňák, platí se QR kódem, majitel si to večer kontroluje)