Zahraniční Kitzbühelské Alpy
Datum: 3. - 12. 7. 2015
Fotky

KITZBÜHELSKÉ ALPY

Vše vyšlo dle plánu včetně počasí, děti si to užily …

PÁTEK 3.7.

20:30 odjezd z HK – Rozvadov, Mnichov

SOBOTA 4.7.

03:30 Sylvenstein

ISAR

Sylvenstein - (Bad Tölz) 18 km

> Sylvensteinspeicher 246 cm (14 m3)

Začínáme u mostu pod přehradou na levém břehu (parkoviště je i na pravém břehu, ale tam je větší nával, protože je tam lepší přístup k vodě). Velmi příjemné svezení WW I-II, peřejky na štěrkových lavicích, pláže na koupání, čistá voda, príma pro děti a trénování. Ale taky spousta lidí, jak na vodě, tak na břehu. Vody je dost, jen pod jezem (Fleck) drncáme (ale od přítoku Jachen to jde). Končíme u parkoviště (pravý břeh) na úrovni vísek Steinbach a Schalchern (zleva úsetí potůček Steinbach), asi 5 km před Bad Tölz.

Odjezd do Rakouska do údolí Zilleru, kemp v Kaltenbachu, www.camping-hochzillertal.at (kemp je na břehu Zilleru asi v jeho polovině, což lze s výhodou použít k nasedání a vysedání z vody).

NEDĚLE 5.7.

ZILLER

Kaltenbach - ústí do Innu 12 km

> Zell 100 cm

Začínáme v kempu v Kaltenbachu. Voda je menší (závisí na pouštění vody z elektráren), takže jedou i děti, WW I, příjemné. Končíme před mostem silnice č. 171 – na pravém břehu je asi 400 m před mostem plac na parkování (s kašnou).

ferraty HUTERLANER a ZIMMEREBEN a PFEILSPITZWAND

Tři ferraty na skalce u Mayrhofenu. Huterlaner jdeme s dětma, asi dvě místa jsou obtížnější. Druhé dvě ferraty jsou těžší. Příjezd je od nádraží v Mayrhofenu přes koleje a dále přes most přes Ziller na jeho levý břeh k hotelu Gasthof Zillertal. Ferraty začínají hnedle za hotelem. Parkoviště buď vlevo za mostem neplacené, nebo pro ferraty za mostem doprava a asi po 200 m po pravé straně (placené).

kemp v Kaltenbachu

PONDĚLÍ 6.7.

canyoning ZEMMBACH

Pěkný kaňon – v rokli napadané velké balvany – slaňování (nejvyšší 13 m), skákání, plavání. Žula, takže velmi čistá voda. Do kaňonu svítí na mnoha místech slunce, takže není zima!

Příjezd: Přes Mayrhofen rovně, na konci nezahnout doprava na Finkenberg, ale doleva na Ginzling – ne do tunelu, ale přes most přes spodní soutěsku Zemmbachu a po levém břehu šplhat do kopce. Asi 300 m před mostem (silnice přechází na pravý břeh, tam vyústění tunelu) je po pravé ruce parkoviště.

Přístup: od parkoviště po silnici k mostu, tam je začátek (jedno auto by mohlo parkovat na malém plácku přímo u mostu.

Návrat: po posledním slanění se ještě několik set metrů klopýtá korytem a potom je na levém břehu louka (a malý přítok). Po louce vycházíme u hospody Forellenhof Linde (tam je zakázáno parkovat „nehostům“), tak pokračujeme až k silnici, kde je odbočka k hospodě (zde lze zastavit a naložit materiál a lidi). K hornímu parkovišti to jsou dva kilometry ...

Vybavení: klasika do kaňonu, tedy oblečení jako na vodu (neopreny, bundy, vesty, helmy), dobré boty (nejlépe staré pohorky), sedáky a pomůcky pro slanění (osma, karabina HMS, …), 30 m lano na skupinu.

Obtížnost: II/B/2.

Telefon na elektrárnu: 05285/8127 (dotaz na možný průplach koryta).

Čas: je nás asi 20, takže jdeme cca 5 hodin (průvodce udává 2,5 hod.).

ZILLER

Mayrhofen - Kaltenbach 17 km

> Zell 200 cm

Začátek je v Mayrhofen tam, kde je východisko na ferraty. Chytli jsme krásnou vodu, nejvíc co pouštějí. Na prvních několika km jsou krásné vlny, vody je hodně a má sílu. Děti přistupují až v Zell, na levém břehu je asi 300 m před mostem velké parkoviště (zadarmo), a pokračujeme až do kempu v Kaltenbachu (celý úsek z Mayrhofenu jedeme 2 hod.).

kemp v Kaltenbachu (dětská sekce se během dopoledního canyoningu koupe na koupališti ve Stumm, což je hned vedle Kaltenbachu)

ÚTERÝ 7.7.

GSCHITZBACH

Gschintz - Trins 8 km

Trins - Steinach-Bergeralmbahn 5 km

> Steinach 180 cm

Začínáme na začátku Gschnitz, malé parkoviště u mostu. Voda je na rozumném minimu, jde to. Do Trins je pěkné nenáročné svezení WW I v pustém údolí. V Trins je jez, kde je možné skončit. Jez odebírá část vody, takže asi 200 m pod jezem je drncání. Potom se voda vrací a vše začne a neznalé překvapí – koryto potoka se sklopí a ve velkém spádu a nepřehledných zatáčkách a zablokování se valí údolím. Ještě že máme malou vodu, najednou si nikdo nestěžuje :-) WW IV, ale za větší vody by to byl jistě větší kvapík. Potom by bylo předem nutné si úsek prohlédnout (na levém břehu vede stále cesta), minimálně kvůli padlým stromům. Končíme na začátku Steinach pod vysokým dálničním mostem na parkovišti lanovky Bergeralmbahn (podle šipek k této lanovce se sem dojede).

RUETZBACH + SILL

Unterberg (Stefansbrücke) - Innsbruck 9 km

> Innsbruck 275 cm (50 m3, ale to je nejspíš i s vodou ze Sillu, která je v daném úseku odváděna na elektrárnu – vody bylo tak půlka)

Od Innsbrucku přijíždíme (silnice 182 směr Matrai) k mostu Stefansbrücke přes přítok Ruetzbach (na starou brennerskou silnici je zákaz s vlekem, ale k tomuhle mostu je to prý ještě tolerováno). Kousek před mostem vlevo je možné parkovat, ale most je vysoký a přístup k vodě špatný, proto jedeme po silničce, která uhýbá vpravo těsně před mostem k mostíku, který je asi kilometr výše proti proudu Ruetzbachu (silnička se opět vrací na hlavní silnici za mostem u hospody). U mostíku začínáme (není zde místo na parkování, parkuje se u nedalekého kostelíka) na Ruetzbachu – hodně vody, rychlé. Za chvíli míjíme soutok se Sillem (vlastní Sill je úplně suchý, vše jde elektrárnou) a po Sillu pádlujeme v krásné šluchtě po WW III. Jen voda je kalná z ledovcového tání. Těžké místo je až na konci úseku – nejdříve podjíždíme lávku přes kterou je vidět věž skokanského můstku a pár set metrů za lávkou je vlevo modře počmáraná skála, za kterou následuje úsek WW IV, na jeho konci je opět lávka. Zastavujeme vpravo a prohlížíme z turistické stezky na břehu (úvodní válec je nejlépe jet zcela vlevo, ale ideální stopu blokují spadlé větve). Po dalších cca 500 m přijíždíme k jezu na kraji Innsbrucku. Zde končíme vlevo na velké štěrkové pláži. Lodě vynášíme doleva k železnici a po stezce podél kolejí přecházme dálnici a za ní po svahu dolů k ulici k autům – autem po příjezdu po silnici 182 do Innsbrucku odbočit doprava do ulice Klostergasse a po průjezdu pod žel. nadjezdem hnedle doleva do ulice Sankt Bartlmä. Je zde ale zákaz parkování – všude jsou spediční firmy a prostor v ulici potřebují pro kamiony. Variantou by tedy možná bylo vystoupit nad jezem vpravo a tam někam poslat auta (nasednout na vodu pod jezem už moc nejde).

Dětská sekce jela parním vlakem (poprvé a naposled) do Mayrhofenu, lanovkou na Penken a odsud na ferratu Pro každého.

kemp v Kaltenbachu

STŘEDA 8.7.

ZEMMBACH 2 km

Mayrhofen – elektrárna - první most

Začínáme u elektrárny, nad kterou se končí kaňonink. Příjezd je přes Mayrhofen rovně, na konci nezahnout doprava na Finkenberg, ale doleva na Ginzling – ne do tunelu, ale přes most přes soutěsku Zemmbachu a hned za mostem je doleva odbočka dolů k elektrárně se zákazem vjezdu. Hned u odbočky jsou garáže, před kterými se převlékáme a svazujeme lodě (parkovat zde nejde). (Ještě kousek níže je další most přes soutěsku – při příjezdu k němu odbočuje cesta doprava u autobusové zastávky a lze z něj do soutěsky nakouknout.) Lodě snášíme dolů k elektrárně a přes objekt elektrárny jdeme k řece. Vody z elektrárny teče stále stejně. Jedeme vodu WW III s jedním trochu těžším stupněm, takový tréninkový kanál v hluboké soutěsce. Končíme u prvního mostu pod soutěskou – autem se odbočí na Finkenberg, ale hned, ještě před mostem přes řeku (ten je až druhý za soutěskou) se sjede doleva na silničkou, kterou se po břehu proti proudu dojede k vysedacímu mostu, kde je i místo pro parkování. Pěkné, i s cestou z a zpět do kempu nám to zabralo dvě hodiny.

Přejezd na druhou stranu Kitzbühelských Alp ke Kössenu, cestou:

PILLERSEE ACHE 6 km

Fieberbrunn - most do Reitham

> Tiroler Ache – Kössen 114 cm (22 m3)

Začínáme na konci Fieberbrunn, přechod a parkoviště přes silnici (pravý břeh). Při příjezdu to vypadalo, že je vody málo, ale nakonec to jde. „Divočina pro děti“ aneb WW dětskáII, pěkné svezení. Končíme u mostu odbočky z hlavní silnice na Reitham.

kemp v Kössenu – Eurocamp Wilder Kaiser www.eurocamp-koessen.com

ČTVRTEK 9.7.

První skupina:

canyoning TAXABACH

Pěkný krátký kaňon, dvě slanění, skoky, skluzavka.

Příjezd: Od Erpfendorf na Kössen, po pár km v místě Wohlmuting doleva, přes mostek přes potok a doleva po cestě, která vede po levém břehu potoka proti proudu. Po 200 m parkoviště u konce kaňonu.

Přístup: od parkoviště do kopce po lesní cestě nebo zkratkou přes louku a doleva přes mostek na pravý břeh, kde se 30 m nad mostkem začíná.

Návrat: končí se u parkoviště.

Vybavení: klasika do kaňonu, tedy oblečení jako na vodu (neopreny, bundy, vesty, helmy), dobré boty (nejlépe staré pohorky), sedáky a pomůcky pro slanění (osma, karabina HMS, …), 50 m lano na skupinu.

Obtížnost: II/B/3.

Popis: začíná se 20 m slaněním umělé hráze, buď vpravo slanit asi do poloviny vodopádu na skalní římsu a z té skočit (cca 8 m), nebo vlevo slanit celý vodopád (hráz) najednou. Dále je ještě jedno slanění (kratší než to první).

Čas: i s přístupem cca 1 hod (bylo nás 8 ve skupině).

Druhá skupina:

ferraty Ottenalm Direttissima a Bergkameraden-Klettersteig a Walchseerunde

Na jedné skalce u Walchsee dvě ferraty a jedna dětská.

Odpoledne obě skupiny:

TIROLER ACHE 2x7 km

Wohlmuting - Kössen

> Tiroler Ache – Kössen 105 cm (15 m3)

Začínáme u mostu pod Wohlmutingem (silnice Erpfendorf – Kössen), kde silnice přechází z levého na pravý břeh, zde je oficiální nástupní místo (šlo by začít už v Kirchdorfu, ale odsud je to zajímavější). Pěkné svezení hlavně pro děti, vracáky na trénování. Končíme u prvního mostu (červený oblouk, u odbočky do kempu) na začátku Kössenu, vpravo před mostem výstup a raftařské centrum. Pro velký úspěch sjezd opakujeme.

PÁTEK 10.7.

PYRAMIDENSPITZE 1997 m n.m.

Příjezd autem do Durchholzen, zde v zatáčce odbočit k lanovce a pokračovat po silnici až za ves, kde je u značky slepé silnice parkoviště. Odtud pěšky k chatě Winkelalm a dále na nástup na ferratu Winkelkar-Steig a po ní na vrchol. Ferrata je lehká, jistících pomůcek pro dospělé netřeba, zato helma se hodí. Z vrcholu rozhledy téměř letecké.

SOBOTA 11.7.

canyoning STAFFENBACH

Lehký kaňon pro děti.

Příjezd: Přes Kössen směrem na Německo, kousek za kruhovým objezdem v centru odbočit doleva přes most na Erlau a Staffen, za mostem doprava, přejede se mostek přes Staffenbach a pokračuje se dál k dalšímu mostku přes Staffenbach, před kterým je vlevo prakoviště.

Přístup: od parkoviště přejít silnici a jít kousek po asfaltové cestě k závoře. U závory doleva, obejít zadem velký dům a pokračovat po cestě po okraji lesa (nechodit po cestě přes statek, končí na louce). Na prvním rozdvojení lesních cest vlevo, na druhém vpravo (doleva by se zde došlo k mostu, kde se končí) a po cestě pokračovat stále dál. Cesta je postupně zarostlější a menší, až je z ní pěšina, která pokračuje po vrstevnici, až přijde k potoku.

Návrat: od mostu vyjít na cestu přístupu a po ní se vrátit.

Vybavení: klasika do kaňonu, tedy oblečení jako na vodu (neopreny, bundy, vesty, helmy), dobré boty (nejlépe staré pohorky), sedáky a pomůcky pro slanění (osma, karabina HMS, …), 15 m lano na skupinu.

Obtížnost: I/A/2.

Popis: hned na začátku je koryto zataraseno padlými stromy. Následuje dvakrát čtyřmetrové slanění a za chvíli sedmimetrové a čtyřmetrové slanění, které je možné zprava skočit. Potom dlouhé klopítání korytem a na závěr dvě pěkné dětské skluzavky.

Čas: přístup asi 45 min, kaňon cca 2 hod (bylo nás 20 ve skupině, hodně dětí).

KÖSENER ACHE 17 km

Kössen - Marquartstein

> Tiroler Ache – Kössen 103 cm (13 m3)

Začínáme na konci Kössen u čističky – na konci Kössenu (výjezd směrem do Německa) je mostek přes potůček a za ním vlevo odbočuje cesta k čističce. Parkuje se před mostkem doprava odbočka na louku, která slouží v létě jako parkoviště pro koupaliště Waldbad. Po řece projíždíme soutěsku Entenlochklamm, klasika, pěkné, trénovací vracáky pro děti, čistá voda … Po výjezdu ze soutěsky na hranicích pokračujeme dále. Řeka stále teče, príma svezení. Končíme v Marquartsteinu vlevo před mostem (paroviště na odbočce do štěrkovny na břehu – při příjezdu autem je to hned na začátku vsi po pravé ruce).

NEDĚLE 12.7.

ALZ 17 km

Seebruck - Altenmarkt

Začátek v Seebruck na výtoku řeky z jezera Chiemsee – parkoviště (placené) levý břeh před mostem u přístavu a veřejné pláže. Začátek řeky teče loukami, na vodě je neskutečné množství nafukovacích matrací v různých podobách. Voda je čistá a teplá – plovoucí plovárna. Po třetině je výstupní/nástupní místo v Truchtlaching vlevo před mostem. Pod mostem je jez (sjízdný šlajsnou uprostřed) a další část řeky je WW I, řeka teče občas i v pěkných peřejích, na březích se louky střídají s lesy. Končíme na začátku Altenmarktu, na začátku je jez a před ním vlevo velké parkoviště (placené). Na parkoviště se dojede ze silnice od Wasserburgu, značená odbočka na parkoviště Laufen.

Řeka se smí jezdit 1.7. – 31.12.

15:00 odjezd (přes Cham a Folmavu)

21:00 HK – loděnice

SUMMARY

řeky na lodi: 10 řek, 125 km

řeky pěšky: 3 kaňony

pěšky: několik ferrat a jeden kopec

autem: 1826 km

Průvodce ferraty a hory:

Jentzsch-Rabl, A., Jentzsch, A., Wissekal, D. (2013), Kletersteigführer Österreich