Nízké Taury pro trpaslíky
Datum: 29. 6. - 8. 7. 2019

NÍZKÉ TAURY

Počasí dobré, trpaslíci spokojení.

PÁTEK 28.6.

20:00 odjezd z HK – Praha, Linec, Murau

SOBOTA 29.6.

03:30 St. Lurenzen – spíme u hřišť a koupaliště

MUR 30 km

St. Lorenzen – Lind

Mur má parádní vodu. Ze začátku řeka upaluje, v Murau pod zámkem laškovná peřej (v navigaci, přenést moc nejde, ale přenášet netřeba). Pod Murau je velký jez, přenášíme vlevo (tady by šlo i začínat). Řeka stále pěkně teče, postupně se proud zmírňuje. Končíme v Lindu před dřevěnou lávkou, levý břeh u koupaliště. (Končit by šlo i dále v Unzumarkt na začátku vzdutí jezu, už je to ale dálka.)

> Gestuethof (=Murau) 60 m3 (> Kendlbruck 50 m3)

Přejezd k Enži, kemp ve vsi Aigen u jezera Puttersee, prý nejteplejšího ve Štýrsku. https://camping-putterersee.at Jsme zde celý týden.

NEDĚLE 30.6.

ferrata HIAS KLETTERSTEIG

Krátká ferrata (D, dopoledne ve stínu) v údolí Silberkarklamm mezi Ramsau a Weissenbach. Do údolí se platí vstupné, z parkoviště je to k ferratě pár minut, nástup je přes potok doprava. Naproti přes potok je nová ferrata Rosina a v závěru údolí nad chatou Silberkarhütte je třetí ferrata Siega. (A hned za rohem jsou dětské ferraty Kali, Kala, doplněné o trochu těžší Kalo a Heidi.)

ENŽE 21 km

Schladming – Stein

Začínáme na konci Schladmingu u nového fotbalového hřiště (most a velké parkoviště na levém břehu). Velmi příjemné svezení. Vody dost, řeka pěkně teče, vracáky, občas vlnka. Končíme u mostu pod ústím Sölk (Stein an der Enns), parkoviště na levém břehu.

> Schladming 25 m3

PONDĚLÍ 1.7.

canyoning STRUBKLAMM (ALMBACH)

Delší a HODNĚ plavací kaňon, prý nejlepší v Solné komoře.

Příjezd: sjet z dálnice v Hallein a pokračovat směrem na přehradu Wiestalstausee. Asi 1 km za koncem přehrady odbočuje doprava lesní cesta k mostku (přes přítok, který ústí do Almbachu hnedle za koncem kaňonu). Zde omezené parkování. Na začátek kaňonu buď pěšky, nebo druhým autem – pokračovat po silnici ještě 1,3 km k odbočce doprava na Faistenau a po ní pokračovat 3 km a potom dprava po lesní cestě k parkovišti u hráze přehrady.

Přístup: ze spodního parkoviště přejít přes mostek přes přítok, za ním doprava po pěšině (Metzgersteig) až k přehradě, 1,5 hod. Od koruny přehradní hráze vede na pravém břehu (od horního parkoviště) pěšina kolem pomníku k patě hráze.

Návrat: od lávky na konci kaňonu po pěšině doprava 3 min. k mostku u spodního parkoviště.

Vybavení: klasika do kaňonu, tedy oblečení jako na vodu (neopreny, bundy, vesty, helmy), dobré boty (nejlépe staré pohorky), sedáky a pomůcky pro slanění (osma, karabina HMS, …), 20 m lano na skupinu – kaňon lze ale proskákat i bez lana.

Obtížnost: v1,a3,III, převýšení 100 m

Popis: Spousta skákání a hlavně plavání. Skoky do 8 m lze případně slanit, ale celý kaňon lze projít i bez lana. Nejzajímavější část je cca 300 m úsek, kdy se kaňon zúží do 50 m hlubokého úzkého skalního zářezu, který lze jen proplavat. Před koncem se prochází vodopádem (padá z levé strany).

Čas: šli jsme 4 hodiny, plavání je opravdu dlouhé (bylo nás cca 25 ve skupině včetně malých dětí).

ÚTERÝ 2.7.

ferrata BURGSTALL-KLETTERSTEIG

Krátká ferrata na skalce pod vesničkou Pürgg, kde mají lezci cvičné cesty. Příjezd je z hlavní silnice vedlejší silničkou do vesničky Untergrimming, podjet pod hlavní na parkoviště.

ENŽE 20 km

Mandling – Schladming – Weissenbach

Začínáme v Mandlingu – příjezd cestou ze Schladmingu proti proudu Enže se dojede do Mandlingu, kde se přejede most přes přítok a pár desítek metrů za mostem doleva přes koleje a k řece, přejet most na pravý břeh a zde je parkoviště u kamenolomu a nástupní místo. Ze začátku je řeka úzká, ale vody dost. Pod Mandlingem přitéká zleva hodně vody z elektrárny, řeka se rozšiřuje. Čilá WW II, pěkné svezení. Mandlingskou peřej jsme mezi ostatními nepoznali. Stupeň ve Schladmingu pod ústím Talbachu jedeme vlevo (vpravo možné obtížnější přenášení po balvanech na břehu). Původně jsme chtěli končit ve Schladmingu (na konci u „našeho“ fotbalového stadionu), ale pokračujeme až do Weissenbachu k železničnímu a silničnímu mostu hned za sebou, parkování mezi mosty na pravém břehu.

> Schladming 100 cm, 25 m3 (vody spousta - limit v RiverApp je špatně)

STŘEDA 3.7.

canyoning SALZA

Krátký skákací kaňon s dlouhým slaněním na závěr.

Příjezd: cestou údolím Enže proti proudu na Schladming odbočit doprava u šipky „Salza“ a na konec úzké silničky, kde je před elektrárnou parkoviště (šipky k parkovišti).

Přístup - BUĎ: z parkoviště přes mostek přes potok a hnedle přes mostek přes výtok z elektrárny a po lesní cestě do první levé zatáčky. Zde doprava na pěšinu a po ní nahoru na silnici, která vede ke koruně hráze přehrady. Pod hráz se sejde ze silnice doprava pod svodidlem v poslední levé zatáčce před hrází (schodiště u hráze se používat nesmí). 20 min.

Přístup - NEBO: z parkoviště přes mostek a podle potoka k závěrečnému vysokému vodopádu. Ten lze obejít po pravém břehu. Případně lze odspodu po fixech vyručkovat na dva skoky v kaňonu.

Návrat: po slanění závěrečného vodopádu po cestě podél potoka k parkovišti, 5 min.

Obtížnost: v3,a3,I, převýšení 50 m

Popis: Nejdříve dva skoky cca 5 m, které lze i slanit. Na závěr slanění 27 m vodopádem s koncem ve vodě.

Čas: cca 1 hod, záleží na počtu účastníků, při slanění se to potom zasekne.

SALZA 4 km

elektrárna – most před ústím do Enže

Máme kliku, že elektrárna mele. Blanice s čistou vodou.

ENŽE 16 km

Stein – Trautenfels

Začínáme u mostu u Stein, kde jsme v neděli končili. Řeka není obtížná, ale vody má hodně a pořád rychle teče. Od ústí Salzy je to rovná „dálnice“ (šlo by končit vpravo před žel. mostem pod ústím Salzy). Končíme u mostu silnice Irdning – Trautenfels pod ústím Donnersbachu.

ČTVRTEK 4.7.

ferrata SÜDWAND-KLETTERSTEIG na GROSSER BUCHSTEIN

Úžasný kopec s leteckými panoramaty, parádní ferrata jeden a půl kilometru nad Enží. Náročný výlet na 9 hodin.

PÁTEK 5.7.

KOPPENTRAUN 2x 8 km

Bad Aussee – Koppenbrüllerbrücke

Rakouský standard. > 105 cm

ferrata OBERTRAUN-KLETTERSTEIG

Krátký cvičný přeběh (B/C, 30 min.).

SOBOTA 6.7.

ENŽE 8 km

Gesäuseeingang – Weissenbachl

Klasika s úžasnými panoramaty. > Admont 70 m3

ENŽE 6 km

Kummerbrücke – Hieflau

ferrata ALPINPARK JOHNSBACH

Tři různě obtížné ferraty (B/C až E; 1 hod na jednu ferratu). Pěkné, ale ošklivý sestup.

Přejezd ke Steyeru, spaní pod mostem Grünburg.

NEDĚLE 7.7.

STEYR 10 km

el. Agonitz – Haunoldmühle (Grünburg)

Príma záležitost, slepencová soutěska, čistá voda, až do konce peřejky, spousta míst na trénování, prostě taková malá Salza. Začínáme v Agonitz pod jezem (odbočka ze silnice a parkoviště kousek nad řekou), končíme vpravo u mostu Haunoldmühle před Grünburgem, auta parkují přes silnici.