FOTKY


RODOPY 2016

26. 4. - 8. 5. 2016

Zima na Balkáně byla na sníh skoupá a na jaře bylo málo srážek, takže tamní řeky vodou příliš neoplývaly. Ani v Rodopech mnoho srážek nebylo a celý duben bylo jasno s teplotami okolo dvacítky. Více pršet začalo až při našem pobytu, takže hydrologická situace se postupně vylepšila a přitom se nám déšť spíše vyhýbal. Sníh na horách byl nad 2000 m n.m.

Výlet byl príma, především řeky na severu Řecka a při zpáteční cestě Bulharskem (hromadná rozplavba na Strumě se stane legendou u táboráků). Spaní kdekoliv bez problémů, ceny všeho nízké, příroda skvělá. Na druhou stranu všude balkánský bordel – igelity, petlahve, …

Jeli jsme karosou a bylo nás 28 a dva výteční šoféři, kteří zajeli úplně všude. Přejezdy byly ale bohužel delší, vaření často za tmy.

 

            ÚTERÝ  26.4.

19:00  odjezd z Prahy

 

            STŘEDA  27.4.

            CZ – SK – H – SRB  

14:00  příjezd k Ibaru

 

            IBAR                                                  23 km, 3 hod            

slalomka pod Ušče - Maglič

Ibar je široká vodnatá řeka. Začínáme na slalomce pod Ušče. Na konci slalomky velká vlna (místo se jmenuje „Grmič“), dál řeka pěkně teče (je hodně vody), peřejky do WW II. Socha partyzána vpravo na skále ohlašuje nejtěžší místo – „Jagujilo“ – jedeme levým rukávem, WW III. Potom to ještě chvíli teče. Pak se řeka na chvíli zklidní, aby druhá půlka byla opět téměř souvislou peřejí do WW II (hlavně vlny) – moc pěkné v hlubokém skalnatém údolí. Končíme pod hradem Maglič.

 

            Spíme pod hradem Maglič u loděnice místního kajakového klubu.

 

            ČTVRTEK  28.4.

            Přejezd do Bulharska k Černému Iskaru. Málo vody, spíme u soutoku s Bílým Iskarem.

 

            PÁTEK  29.4.

            Přejíždíme kolem řeky Marica (málo vody, závisí na elektrárně) do Plovdivu, KPČ (pravoslavné Velikonoce, amfiteátr, staré město). Odpoledne pokračujeme v KPČ na Bačkovském klášteře a potom sjezd řeky Čaja.

 

            ČAJA                                     9 km                          

soutok Jugovské a Čepelarské řeky - Bačkovo       

Vody je rozumné minimum. Příjemné svezení, technická záležitost, zajímavější především na začátku, před Bačkovem se již řeka rozšiřuje. Za větší vody by to bylo tak WW III, některá místa možná o fous těžší.

> Bačkovo 6 m3

 

            Odjezd na Smoljan, spíme na odpočívadle u silnice.

 

            SOBOTA  30.4.

            Dopoledne nákup ve Smoljanu. Potom výstup na nejvyšší kopec bulharsé části Rodop Goljam Perelik 2190 m n.m. Autobusem vyjíždíme skoro k chatě Perelik, odtud pěšky na vrchol cca 1 hod. Na vrcholu je vojenská základna.

 

            ČERNÁ ŘEKA                                2 km

most hlavní silnice - ústí do Ardy

Málo vody. Ale horní Arda nad soutokem je ještě sušší.

 

            ARDA                                                            7 km

ústí Černé řeky - most

Od soutoku to již s vodou jde. Technická místa, zablokování, do WW III. Asi v polovině námi sjížděného úseku za pravotočivou zatáčkou těžší zablokované místo místo – prohlédnout, za větší vody může být nebezpečné. Končíme u mostu (silnice vedoucí kolem řeky přechází z levého na pravý břeh. Lze pokračovat a končit na začátku vzdutí přehrady (plac na parkování u silnice a cesta k vodě).

> Vechtino 8 m3

 

            Spíme na place nad silnicí naproti boční hrázi přehrady.

 

            NEDĚLE  1.5.

 

            ARDA                                                37 km, 8 hod

el. Stojanovo - přehrada Kardžali  

Na vodu jdeme po desáté (bulharský čas). Dle pracovníků elektrárny pouští 9 m3 a od půl jedenácté jen 5. Stihli jsme to tedy akorát. Vody máme rozumné minimum. Projíždíme úžasné údolí (bez odpadků!). Zablokovaná místa střídají klidnější úseky. Za větší vody by něktará místa byla WW IV. Obědváme asi v polovině u Ďáblova mostu. Dále je obtížnost podobná, jen těch těžších míst ubývá. Závěr dojíždíme po vzdutí přehrady.

 

            Spíme na břehu přehrady Kardžali. Večeře vmístní hospodě.

 

            PONDĚLÍ  2.5.

            Ráno nákup v Kardžali a přejezd do Řecka. Bohužel změna pravidel na novém hraničním přechodu Makaza (nyní pouze pro osobní auta) nám hatí plány a musíme jet až na přechod Ivajlovgrad. Celý den tedy trávíme v buse. Spíme nad Nestosem před městečkem Stavroupoli. (Spát by šlo i u nasedacího mostu, půjčovny.)

 

            ÚTERÝ  3.5.

           

            NESTOS                  25 km, 4 hod

Stavroupoli - Paradisos

Príma kaňon, čistá voda, břehy bez odpadků. Začátek ZW. Asi po třetině úseku řeka vtéká do vlastního kaňonu, WW I. Plavba pro kochaly. Končíme na konci kaňonu nad městečkem Paradisos, velká koupací pláž a raftařská základna.

Pro splutí kaňonu je třeba permit, který vydává lesní správa ve Stavroupoli (počet lodí na den je omezen).

 

            Přejíždíme přes Kavalu ke kaňonu řeky Angitis.

   

            ANGITIS                    10 km, 4 hod

Simvoli - Stathmos

Angitis je krasová řeka, která vyvěrá asi 30 km nad kaňonem kdesi pod kopci Rodop a pod Simvoli se zařezává do krátkého vápencového kaňonu. Vody je spousta. Řeka příjemně peláší kaňonem, WW I-II, s jedním těžším místem WW III. Vlastní kaňon je asi třetina úseku, zbytek do Stathmosu se dojíždí po „rychlé Orlici“. Končit (a spát) by šlo na levém břehu hned na konci kaňonu. Sem ale neznáme příjezd po souši, proto končíme a spíme až ve Stathmosu u starého kamenného obloukového mostu a hospody.

> Stathmos starý most  170 cm, odhadem 15-20 m3

 

STŘEDA  4.5.        

Ráno přejezd k Nestosu pod přehradou, cestou v Drama nákup. Pod hráz přijíždme ve 12:00 (bulharský čas), právě když začínají pouštět vodu (takto prý teče každý den cca 1-2 hodiny).

 

            NESTOS                               10 km

přehrada - Paranesti

Po (ne)domluvě s vrátným na přehradě zjišťujeme, že přímo pod hrází se nesmí nasedat. Jenže tam jsou ty nejlepší peřeje, proto odjíždíme kousek z očí vrátného a lodě neseme zpět téměř pod hráz (místní rafťáci nasedají kousek níž, cesta k vodě z některého odpočívadla u silnice). Vody teče hodně a je čistá. Vodnaté peřeje do WW III, pěkné svezení. Končíme u mostu v Paranesti, raftařská základna.

 

            Přejíždíme ke kopci Falakro – z hlavní silnice z Drama na Bulharsko odbočujeme doprava po šipkách na lyžařské centrum. Cestou zakládáme u silnice základní tábor, kde necháváme hlídače a vlek a vyrážíme dobýt vrchol. Cestou vydatně chumelí a je mlha, že není vidět na krok. Přesto dosahujeme lyžařské centrum a vydáváme se na vrchol. Cestou se oblaka rozestupují a ukazují se nám panoramata směrem do Bulharska. Potom opět v mlze dobýváme vrchol Falakro 2230 m n. m., nejvyšší kopec Rodop.

 

            ČTVRTEK  5.5.

Ráno přejíždíme do Bulharska, nákup v Goce Delčev. Je docela zima.

 

            MESTA                                  33 km, 4 hod

Elešnica - Gospodinci

Začínáme kousek nad mostem odbočky silnice na Elešnici. Ze začátku se nic neděje, peřeje začínají až asi 1 km nad mostem odbočky na Gostun (příště začít až tady). Pěkné peřej do WW III, príma svezení, hodně vody. Jen kdyby nebyla taková kosa. Končíme u druhého mostu v Gospodinci.

> Momina Kula  40 m3

           

            Přejezd ke Strumě, spaní u raftařské základny na nástupním místě (pod Krupnikem u staré silnice, která obchází první tunel). Mastika …

 

            PÁTEK  6.5.

 

            STRUMA                           20 km            

Krupnik - Kresna

Začínáme u raftařské základny, do vln se vrhá úderná skupina. Vody je v řece hodně. Prvních asi 5 km k těžkému místu jde o nádhernou vodnatou záležitost s velkými vlnami, vše na oči sjízdné. Zastavit je třeba, když se uprostřed řeky objeví velký betonový blok – na pravém břehu ve vrbičkách je vysedací místo s cestičkou k silnici před tunel. Ze silnice je dobré prohlédnout následující úsek. Nejdříve je jen několik neškodných peřejek. Vše začíná vedle tunelu pod lávkou (stará silnice vedle tunelu je pro auta průjezdná). Zásadní je válec na konci peřeje – za velké vody (jako máme my) jde vše ošidit zcela vlevo (a tak také následně šidíme), za vody menší se jezdí vpravo těsně podél skály. Pod peřejí nasedají ostatní. Stále pokačují velké vlny a občas se přidá váleček, prostě skvělá záležitost. Asi po pěti km se obtížnost snižuje, což většinu ukolébá. Ale pozor – před Kresnou opět začínají vlny a za levou zatáčkou číhají dva přesazené válce. Sjízdné uprostřed mezi válci, ale to se musí správně trefit, nebo těsně u pravého břehu, tam je průjezd volný. Jiná cesta končí rozplavbou – nám plavalo 9 lodí a 11 lidí :-) Následuje nácvik záchrany lidí a materiálu. Uspěli jsme. Poslední materiál a morál chytáme u mostu v Kresně (příjezd z hlavní silnice, na „náměstí“ odbočka na Slivnica), kde je parkoviště a slalomová trať s tribunou.

> Kresnensko chanče  120 m3

 

            STRUMA                           12 km            

Kresna - Mikrevo

Po vydýchání a zhodnocení rozplavby pokračujeme na úsek pro kochaly (najednou se už opakovat horní úsek nikomu nechce …). První třetina úseku je stále čiperná, vlnky. Dále řeka již jen rychle teče ve štěrkových ramenech. Výhledy ale úchvatné, především sousední Pirin a v závěru i řecké Falakro. Končíme u mostu v Mikrevo, zde drobná nespolupráce s pozemním týmem – příště tedy vysedat u mostu na pravém břehu :-)

 

            Odjezd do Srbska k Nišavě, cestou poslední nákup v Blagoevgradu. Spíme u Nišavy na začátku Sičevačky klisury.

 

            SOBOTA  7.5.

 

            NIŠAVA, Sičevačka klisura            5 km              

Začínáme na parkovišti (hospoda a autoservis) na začátku Sičevačky klisury. Vody je spousta (po deštích). Příjemně vodnatá záležitost, střídají se peřejnatá místa WW I, II s klidnějšími úseky, jedno místo je laškovnější (vlna, která se trochu balí), ale s velkým bazénem na vyeskymování, případně vyplavání a odlovení :-) Končíme na konci soutěsky nad X jezem, který je vedle prvního (při příjezdu po silnici proti proudu) tunelu a mezi prvním a druhým tunelem je plac na parkování. Příjemná tečka za naším výletem.

 

11:45  odjezd SRB – H – SK – CZ

 

            NEDĚLE  8.5.

05:30  loděnice HK 

07:30  Praha

 

 

 

            SUMMARY

na vodě:                     9 řek, 193 km

autobusem:                 4450 km

 

 

 

KILOMETRÁŽE, PRŮVODCE, MAPY:

 

            Průvodce - hory

Čížek, J.: Rumunské a bulharské hory. 2. vyd., Olympia, Praha 1986.

Petr, I.: Hory Balkánu. 1. vyd., Mirago, Ostrava 2003.

 

            Řeky

Matz, H.: Wildwasserfahrten in Jugoslavien. Leopold Stocker Verlag, Graz 1989.

DKV-Auslandsführer Band 5 (Südosteuropa), 2012.

Bettinger, F.: GRECO, Kanuführer Band 2.

Jančar, V. (časopis Turista 1982/5), Bulharské řeky.

Fortuna Kolín, http://fortuna.kolin.cz/fortuna.htm

 

            Vodočty

Bulharsko:   http://hydro.bg/  

 

            Mapy

Alpy (2002), Bulharsko, 1:750 000 silniční mapa, pouze pro hrubou orientaci.

freytag&berndt, Balkan Süd, 1:200 000, 1:500 000.

Domino, Western Rodopes, 1:100 000.

Domino, Eastern Rodopes, 1:120 000.

Kartografia EOOD Sofia (1998), Pirin, 1:55 000.

Kartografia EOOD Sofia (1998), Rila, 1:55 000.

 (mapy jsou ke stažení např. na http://moon.valek.net/~valeko/travel/maps.cgi?cp=1 )

 

            Omezení splouvání

Nestos - pro úsek Stavropouli – Paradisos je třeba permit z důvodu omezení počtu za den splouvajících lodí. Vydává lesní správa ve Stavropouli.

 

 

 


FOTKY