FOTOALBUM      JAK TO VIDĚLA EDITA

NEJVĚTŠÍ ZÁŽITEK BÁRY A TOMÁŠE


ŠVÝCARSKO

30. 6. - 9. 7. 2006

            PÁTEK  30. 6.

22:00  odjezd z HK (km 0), na Prahu, Plzeň, Rozvadov

 

            SOBOTA  1. 7.

02:00  Rozvadov, hranice  (km 284)

05:00  spíme na odpočívadle cca 10 km za Mnichovem  (km 523)

08:00  odjezd na Garmisch, Ehrwald, Fernpass

10:30  Imst  (km 659)

 

    INN – Imster Schlucht     2x14 km                 

2 x Imst (nást. raftů) ® Haiming

Klasika, vodnatá WW II(III), pěkné vlny, tolik vody jsme zde ještě neměli.

 

16:30  odjezd na Landeck a proti proudu Innu do Švýcarska  (km 733)

19:30  kemp La Chapella mezi Cinuos-chel a S-chanf (super kempík, místa u řeky s ohništi, 10,- CHF/osoba/noc)  (km 862)

 

            NEDĚLE  2. 7.        

    INN – Scuol Strecke          10 km                                               

střelnice ® elektrárna Pradella

> Tarsp  2,90 cm (= slušná voda)

WW II-III, několik míst IV. Začínáme pod Ardezem, když se silnice přiblíží k vodě (parkoviště od silnice vlevo do svahu, k vodě sejít po cestě kolem střelnice). Mezi začátkem a lázněmi Tarasp 2 místa WW IV (prohlížíme, jedeme, plaveme …).Pak lehčí. Kousek za dřevěným krytým mostem ve Scuolu je betonový most (nad ním je balvaniště, objíždíme vpravo) za kterým je nutné hned zastavit vpravo. Následuje těžké místo – vlevo žene voda na/pod skálu. Přenášíme vpravo (za větší vody lze sjet u pravého břehu). Končíme vpravo nad elektrárnou Pradella, výstupní místo pro vodáky, cedule (příjezd – po šipkách od odbočky z hlavní silnice pod (orograficky) Scuolem).

   

Odpoledne jdeme na pěšárnu – auty vyjíždíme na průsmyk Albula (2315 m n.m.) a pěšky zdoláváme kopec Igl Compass (3016m n.m.). Nahoru 2 hod., dolů 1 hod.

 

kemp La Chapella  (km 981)

 

PONDĚLÍ  3. 7.       

FLAZ                      5 km

Pontresina ® ústí do Innu

Flaz začínáme u nádraží v Pontresině – vlastně ještě na Rosegbachu, ale soutok s berninabachem (dále Flaz) je hned za zatáčkou. K soutoku je to hodně z kopce a dost to drncá, od soutoku vody dost. K mostu silnice na St. Moritz rychlá WW II (u mostu nasedá zbytek, vlevo parkoviště), dále obtížnost postupně klesá, řeka je však stále rychlá. Po soutoku pokračujeme po Innu.

 

    INN                       14 km                                        

ústí Flazu ® S-chanf

Od ústí Flazu do La Punt je řeka sice rychlá, ale regulovaná dálnice. Z La Punt regulace není (alespoň ne tolik jako předtím), WW I-II. Končíme u starého kamenného mostu na konce S-chanf před novým silničním mostem a jezem (u mostu vpravo parkoviště, příjezd po šipkách „Nationalpark“).

!!! Flaz teče jinudy než je malováno v mapě. Do Innu se vlévá až pod letištěm !!!

 

Odpoledne přejezd přes St. Moritz a Malojapass do Chiavenna na řeku Mera.

 

    MERA                       3 km                                          

S. Pietro ® Somaggia

Voda v řece je závislá na provozu elektráren. Pod mostem u Mese (pod Chiavennou) je sucho, voda není ani u dalšího mostu. Až u mostu u S. Pietro je vody spousta. Pozor – pod moste jsou zbytky starého jezu! Řeka teče širokým štěrkovým korytem, peřeje na štěrkových lavicích, WW I-II. Pěkné, ale krátké. Končíme u mostu u Somaggie, dál už jen volej a jezero Lago di Mezzola.

 

Spíme v kempu Boothill u jezera Como  (8,- EUR člověk+stan+auto/noc) (km 1125)

 

ÚTERÝ  4. 7.

Ferrata na M. Grona (1736 m n.m.) – auty vyjíždíme z městečka Menaggio do Mti. di Breglia co nejvýše co to jde. Odtud stoupáme pěšky na chatu Rif. Menaggio. Zde se dělíme na dvě party – jedna míří na vrchol po Via ferrata Centenario C.A.O., druhá po turistické cestě Sentiero panoramico. Na vrcholu se šťastně shledáváme a společně scházíme po Sentiero normale (na vrchol od chaty vede ještě cesta Sentiero del canalone – direttissima). Zpět u aut jsme za 6 hodin, vlastní ferrata 2,5 hod.

 

Přejezd do Švýcarska a přes Lugano a Bellinzonu do kempu Vera u Rovereda (příjezd do kempu přímo z dálničního sjezdu „Roveredo“, 12,- CHF člověk+stan+auto/noc)   (km 1239)

 

            STŘEDA  5. 7.       

    MOESA                     15 km                                        

Narontola ® Bellinzona

> Lumino  35 m3, elektrárna v Sorte pouští vodu každý den kolem poledne, nám tekla od půl jedenácté (Moesa by se kvůli rybářům měla sjíždět jen v pondělí a ve středu, ale asi je to jedno.)

Na úsek ze Sortu si vzhledem k těžkému místu se sifonem v naší sestavě netroufáme, tak začínáme až v Norantole (vlevo pod mostem se nechá sejít k vodě, parkování ale dále od mostu). Do Cama je to cca 1 km WW III+, pěkné, stojí za to sem z Cama vyjet. V Cama (vlevo u mostu nad vesničkou vodácké parkoviště a přístup k vodě) nasedají ostatní. Ze začátku WW II, stupeň-zához pod dálničním mostem jedeme vlevo, pak lehčí a skoro málo vody až kousek nad kempem přitéká zleva voda z elektrárny. Potom WW II-III (hlavně pěkný úsek kolem kempu), vody stále přibývá – pod Roveredem přitéká voda z elektrárny na Calancasce, stále pěkná WW II-III, ke konci se obtížnost snižuje. Končíme na začátku Bellinzony vlevo před mostem sjezdu z dálnice (na pravém břehu Castione).

 

CALANCASCA – kaňoning

Jdeme z kempu. Nejprve zcela suchým řečištěm se spoustou stupňů. Hned na konci vesnice vstupujeme do kaňonu. Překonáváme spoustu vodopádů a po hodině (od začátku kaňonu) docházíme k velkému sesuvu zprava (orograficky) od silnice. Šlo by jít ještě dál, ale už nemáme čas a vracíme se. Výbava: plavky, boty (pohorky), helma.

 

kemp Vera u Rovereda (km 1330)

 

            ČTVRTEK  6. 7.

    TICINO                    22 km                                               

Biasca ® Bellinzona (Carasso)

> Pollegio  30-60 m3, elektrárna v Personicu pouští vodu každé dopoledne

Začínáme u mostu silnice (sjezd z dálnice) Biasca-Iragna, na pravém břehu nad mostem parkoviště. (Je ošklivé počasí, prší, takže nemáme náladu hledat nasedání pod elektrárnou v Personicu ještě cca 2 km výše.) Do Lodrino pěkné, WW 0-I, štěrkové lavice, na nich peřejky WW II. U mostu Lodrino (na pravém břehu pěkné místo na spaní!) pauza a střídání posádek orinoc. Mezitím (je asi poledne) voda v řece znatelně stoupá. Cca 800 m pod mostem je jez-kamenný zához – vypadá ošklivě, raději vpravo přenášíme. Potom nuda, WW 0, až v Bellinzoně pod soutokem s Moesou asi dvě pěkné peřeje s vlnami. Končíme u mostu u Carasso, vlevo (pod mostem) parkoviště.

 

Odpoledne pelíšky (je hnusně, prší), kemp Vera u Rovereda (km 1397)

 

            PÁTEK  7. 7.          

Po dnu a dvou nocích vydatného deště valí Moesa i Calancasca předtím naprosto suchým korytem (dnes by kaňoning nešel). Měníme proto operativně program, vynecháváme notoricky známý Vorderrhein a v naději, že po dešti budou mít vodu vyrážíme na Maggii a Melezzu. Naděje byla planá, je zde totální sucho. Prohlížíme si tedy alespoň z mostu soutěsku Ponte Brolla (na kaňoning se nám ale nechce, stále je ošklivo). Vracíme se tedy na Moesu, počasí se začíná lehce protrhávat.

 

    MOESA                     15 km                                        

Narontola ® Bellinzona

> Lumino  50 m3

Vody je víc než předevčírem a je to paráda!!

 

Odpoledne zkoušíme Calancascu, standardní úsek nad přehradou. Předevčírem bylo vody málo (stačilo by ale jen trochu navíc a šlo by to), teď je jí zase naopak moc. Je to krásná řeka, poctivá WW IV. Vody je však hodně a má sílu a tah. My zase nemáme morál. Snad příště (odhadem by bylo ideálních tak 3 m3). Projíždíme tedy alespoň autem až na konec údolí – pěkné, relativně opuštěné, několik míst na spaní.

 

kemp Vera u Rovereda (km 1550)

 

            SOBOTA  8. 7.

Ráno odjíždíme z kempu, projíždíme tunelem San Bernardino (za tunel se neplatí, stačí dálniční známka) a hned po výjezdu z tunelu sjíždíme prvním dálničním sjezdem k Hinterrheinu.

 

    HINTERRHEIN               7 km                                                  

Nufenen ® Splügen

Od tunelu se nám zdá málo vody, tak přejíždíme níž do Nufenen (připravujeme se tak o cca 1 km úsek WW III – co jsme zahlédli ze silnice vypadalo zajímavě). Zpočátku je vody tak tak, brzy ale zprava ústí přítok a vody je dost. Obtížnost kolem WW II (za větší vody určitě těžší), ke konci laškovné místo WW III+. Tady jsme rádi, že máme vody spíše méně. Končíme na začátku Splügenu, vlevo parkoviště, most na dohled.

 

Přejíždíme do Rakouska na Lech, cestou ale ještě prohlídka soutěsky Via Mala. Co se splutí na lodích týká, jsou zde tři problémy. Především by se musela domluvit s výběrčím vstupného možnost donést lodě po schodech dolů (přelézat s loděmi zavřenou bránu mimo otvírací dobu by asi nešlo). Potom je podobný problém s vystupováním – zde sice vstupné ani schody nejsou, problém spíše bude výstupní místo vůbec nalézt. No a nakonec samotná voda – nepřišlo mi to tak lehké, jak se píše v kilometrážích …

 

14:30  odjezd na Lech přes Feldkirch, Rankweil, údolím Walsertal, Fontanella, Schrecken, Hochtannbergpass (vodu měl Lutz i Bregenzer Ache, ale bylo po deštích) do údolí Lechu.

 

18:30  kemp Häselgehr – Rudi (příjemný vodácký kemp, 5,- ) (km 1819)

 

            NEDĚLE  9. 7.

 

    LECH                                  20 km     2:15 hod

Steeg ® Häselgehr

> Steeg  340 cm – vody dost, ale žádná HW

Po povodních (podzim 2005) zajímavější, přehledná WW I(II). Letos se sluníčkem a opravdu „pohlednicovými panoramaty“ …

 

14:00  odjezd (km 1862) na Garmisch, Mnichov, Rozvadov

24:00  HK – loděnice    (km 2525)

 

 

            SUMMARY

řeky na lodi:                 7 řek, 139 km

řeky pěšky:                1 řeka, 3 hod

pěšky:                        3016 m n.m.

autem:                        2525 km


 FOTOALBUM      JAK TO VIDĚLA EDITA

NEJVĚTŠÍ ZÁŽITEK BÁRY A TOMÁŠE