JAK TO VIDĚLA KÁŤA      FOTOALBUM      PŘED DVACETI LETY ...

MAPA   


BOSNA A ČERNÁ HORA

19. - 30. 5. 2004

 

            STŘEDA  19. 5.

21:30  odjezd z HK (km 0), Svitavy, Brno

 

            ČTVRTEK  20. 5.

00:30  Mikulov, hranice Česko/Rakousko    (212), Vídeň, Eisenstadt

04:15  Köszeg, hranice Rakousko/Maďarsko (jedeme přes Maďarsko kvůli poplatkům za autobus na rakouské dálnici), dál přes Szombathely

06:15  hranice Maďarsko/Slovinsko

06:30  Mursko Središće, hranice Slovinsko/Chorvatsko, dál na Varaždin, Záhřeb

09:30  Bosanska Gradiška, hranice Chorvatsko/Bosna  (749), dál na Banja Luku (hranice bez problémů, jen po nás chtějí seznam osob s čísly pasů a při výstupu soupis lodí – proto nechat při vstupu potvrdit)

13:00  Rekavice, nasedáme na spodní Vrbas

 

    VRBAS            7 km               45 min

Rekavice ® Jagare (kaňon Tijesno)

Široká vodnatá WW I-II, v kaňonu WW II-III, vlny, karfioly, spousta vody. Míst na nasedání je více (silnice vede podél řeky), končíme vpravo pod mostem v Jagare (výstup na silnice je ošklivý). Mezi 13:00 a 14:00 voda začala opadat a klesla asi o tři čtvrtě metru (elektrárna Bočac). Nad Rekavicí je obtížnost WW I, jen málo míst je veselejších, silnice stále podél vody. Asi dva kilometry pod hrází přehrady Bočac je známá peřej Biely Bug.

 

14:00  odjezd z Jagare na Jajce

16:00  příjezd k Janje. Marně hledáme vodopád, pod kterým se má nasedat (údolí pod silnicí je neprůhledně zarostlé). Nakonec nasedáme ze silnice (plácek kousek nad smetištěm asi 2 km pod vesnicí Podosoje) a lodě snášíme k vodě po vybetonovaném výtoku z propustku pod silnicí.

 

    JANJA            7 km               1 hod

® Šipovo

Hodně vody, čistá. Začátek WW I-II, když se silnice vrátí k vodě úsek cca 500 m WW III(IV) – končí u prvního mostu (D. Mujdžiči). Dál do Šipova ZW – WW I, vrbičky.

 

19:30  pramen Plivy (932)

Příjezd ze Šipova po levém břehu Plivy proti proudu (neuhnout doprava do kopce!) do Brdanji a dál po polňačce až co to jde (kraj osady u pramenů). K pramenům je to asi 15 min. Spíme tam, kam jsme dojeli (po domluvě s domorodci a 20 €).

 

            PÁTEK  21. 5.        

            Ráno výlet ke třetímu prameni Plivy – přes mostek nad soutokem a mostek přes přítok od třetího pramene na jeho pravý břeh a po cestě proti proudu k několika domkům. Za nima přes louku je pramen. Potok od pramene by šel sjet (WW II), ale lodě by se musely donést pěšky.

 

    PLIVA            10 km                        1,5 hod

prameny ® Šipovo

Nasedáme u mlýnů pod prameny (přímo od pramenů to nejde, je moc vody). Začátek WW II, pak dlouho ZW, poslední cca 3 km před Šipovem pěkná WW II. Končíme v Šipovu u mostu silnice na Janju. Čistá voda (vlastně pitná). Vody je hodně, před měsícem tu (a v okolí) byla desetiletá povodeň. Dál pod Šipovem WW I – ZW.

 

12:15  odjezd ze Šipova

 

    VRBAS            13 km                       

Babin Potok ® Vinac

Hodně vody, ale špinavá a neskutečný bordel kolem a v řece. Začátek WW II, stoupá na WW III. Tři kaskády (WW III+, IV, IV, předem prohlédnout!, kaskády jsou kousek nad Torlakovacem), dál WW II, kolem Vinacu místečka WW III. Končíme na konci Vinacu (začínat a končit se dá kdekoliv, silnice vede stále podél vody). Nad Babin Potokem a pod Vinacem WW I, nezajímavé.

 

17:00  odjezd z Vinacu   (1004), odjezd na Sarajevo přes Donji Vakuf a Travnik

            cestou jedeme kolem několika říček:

 

LAŠVA – má vodu (ale bez povodní by asi neměla), v Travniku úzká říčka WW I, nejlepší úsek asi pod Vitezem – široká řeka WW I-II, ale špinavá a prý hodně min. Nezajímavé.

 

BOSNA – velká široká řeka, úseky ZW a WW I (jen občas místečko WW II), špinavá, nezajímavé

 

19:30  Sarajevo  (1152), nabíráme Martina

20:00  odjezd ze Sarajeva

 

ŽELJEZNICA – má vodu (ale když za týden jedeme zpět, je už suchá). Velmi(!) pěkný je asi pětikilometrový úsek nad Sarajevem mezi vesnicemi Kijevo a Krupac. Soutěska (podél silnice), WW II-III. Pozor na miny!

 

BISTRICA – má vodu, spodní úsek (v Brodu ústí do Driny) úzká říčka WW II, čím výše, tím obtížnost narůstá až na WW V. Silnice stále podél vody.

 

22:00  přes Brod přijíždíme k Sutjesce – Tjentiště (1244). Spíme v kempu u hotelu „Mladost“ (20 €/15 lidí). Příjezd: při příjezdu po silnici od Brodu se přejede most přes Sutjesku, po pravé straně benzinová pumpa a potom „komplex hotelů Mladost“. Spaní mimo kemp nedoporučuju – aktivní strážci NP Sutjeska.

 

SOBOTA  22. 5.      

           

    SUTJESKA         12 km             3 hod             

Tjentiště ® ústí do Driny

Na vodu dáváme přímo v kempu. Začátek WW I-II (jeden spadlý strom přes řeku), dál přehledná WW III, ke konci jedno místo WW IV (prohlédnout). Hodně vody (na horách kolem je ještě spousta sněhu, čistá.

 

    DRINA            13 km             1 hod             

ústí Sutjesky ® Brod  

Spousta vody, určitě víc než 100 m3·s-1 (mele i elektrárna na Pivě). Vodnatá rychlá WW I-II, kam se hrabe Imsterschlucht na Innu! Končíme v Brodu asi 200 m vlevo za mostem (cesta až k vodě).

 

    CEOTINA          7 km               1 hod             

Godijeno ® Dragočava  

Příjemná WW I(II). Dost vody, i když ve Foče to tak nevypadá.

 

17:45  odjezd  (1292), přejezd do Černé Hory přes Šćepan Polje (z Brodu na hranice velmi špatná silnice, 20 km jedeme 1 hod). Na hranicích po nás chtějí soupis lidí a soupis lodí.

 

PIVA – hluboký kaňon, ale sucho - v DKV uváděnou vyvěračku pod mostem (cca v polovině úseku pod přehradou) jsme neobjevili (lodě by šlo teoreticky snést k vodě za tunelem nad mostem). Po dotazu na přehradě jsme se dověděli, že druhý den vodu pouštět budou, ale nvědí přesně kdy a bude to plných 60 m3·s-1. Na takový „hukot“ ale nemáme, tak odjíždíme k Morače.

 

19:30  spíme na louce nad přehradou za klášterem Piva před vesnicí Rudinice (1359)

 

            NEDĚLE  23. 5.

08:30  odjezd – Nikšič, Podgorica

 

ZETA – dost vody, čistá, ale nezajímavá ZW

 

12:00  soutok Mrtvice s Moračou (1502), spíme tady (po „domluvě“ s domorodcem)

příjezd k soutoku: od Porgorice tunely na pravém břehu Morače, most přes Moraču, za chvíli následuje most přes boční údolí (je vidět ústí Mrtvice do Morače) a hned za mostem vlevo uhýbá úzká asfaltka na most přes Moraču těsně nad ústím Mrtvice. Lépe je jet kousek dál k hospodě se otočit, protože ze směru proti proudu se tam těžko uhýbá.

 

MRTVICE  – příjezd možný snad jen terénním autem na začátek vlastního kaňonu Mrtvice. Odtud (dřevěný most) asi 5 km odhadem WW III, ale i těžší místa (určitě nad kamenným mostem WW V, alespoň za naší velké vody), od kamenného mostu cca 2 km k ústí WW II. Čistá voda.

 

Po obědě pěšárna kaňonem Mrtvice (cesta „Danilov put“ vybudovaná v roce 1973, popis viz použitá literatura) do vesnice Velje Duboko, 7 hod.

 

            PONDĚLÍ  24. 5.

celou noc prší, proto ráno do 10:00 sušíme

 

    MORAČA           18 km                        3,5 hod    

km 34 ® Bioče 

Protože celou noc pršelo, přibyla voda a obtížná místa v kaňonu Platije jsou (pro nás) nesjízdná. Lze je prohlédnout od tunelu č. 7,8,9 (nový tunel proražený vedle původních). Před tunelem (ve směru od Podgorice) je parkoviště, ze kterého je vidět druhé těžké místo. To je teď těžší než to první (dříve to bylo opačně), kde se zprava zřítila skála a místo je lehčí, případně lehce přenositelné. K prohlídce prvního místa je nutné projít tunelem k býv. tunelu č. 8 (tunely, alespoň některé, jsou označeny cedulemi s čísly). Případný konec horního úseku ještě před těmito těžkými místy je možný mezi tunely č. 13 a 14 (mezi tunely je most přes boční údolí a za ním odbočuje vlevo – směr od Podgorice – cesta, která se pod něj stáčí a vede k řece, asi i možnost tábořit).

My začínáme na km 34 (několik domků a nějaký pomník), po domluvě zde lze parkovat a snést lodě k vodě. Začátek do WW III, první těžké místo WW IV+ po prohlédnutí sjízdné (někteří namáhavě přenášejí vpravo), druhé těžké místo (WW V) už přenášíme všichni (vlevo), hned za ním prohlížíme a jedeme ještě dvě místa WW III+. Dál do Bioče do WW II. Končíme v Bioče vpravo mezi mosty před přítokem zleva (má vodu!). Slepencový kaňon pokračuje až do Podgorice, do WW II.

 

16:00  odjezd z Bioče (1531), přejíždíme přes Kolašin a průsmyk Trešnjevik k Limu

 

horní MORAČA  – od kláštera WW I, od sil. mostu začíná pěkná soutěska

 

TARA nad Kolašinem  – široké štěrkové koryto, někdy několik ramen, do WW II

 

DRCKA  – přítok horní Tary nad Kolašinem, má vodu. Sjízdná nejspíš od osady Batal. WW III-II-I, rychlá horská říčka.

 

20:30  Plavské jezero (1665), spíme u jezera (u silnice na Gusinje)

 

            ÚTERÝ  25. 5.

           

    LIM         12 km                                   

Plavské jezero ® Murino           

Hodně vody. Začátek (asi 2 km) ZW, pak 3 km poctivá WW III (trochu lehčí spodní Noce), dál WW II. Končíme v Murinu vlevo pod mostem. Dál do Andrijevici (za naší velké vody) stále pěkná rychlá WW I-II, až do Berane to stále teče WW I, široké štěrkové koryto, ramena.

 

LIM pod Berane  – protože je hodně vody, vynecháváme tento úsek – bojíme se, že by tam měla většina z nás problémy. Nakonec to bylo správné rozhodnutí. Řeka se pod Berane sice sevře do soutěsky (u silnice), ale až na jedno nebo dvě laškovná místa (WW IV, vodnaté) nic moc. Od konce soutěsky WW I. Pod Berane je řeka čistá.

Vodu měl i přítok Limu v Andrijevici – Zlorečica.

 

Přes Berane, Ravna Rijeka a Mojkovac přejíždíme na horní Taru.

 

    horní TARA           10 km                                   

Začínáme 10 km nad Mojkovacem. Čistá voda, začátek WW II. Cca 5 km před Mojkovacem WW III, dvě místa možná těžší. Končíme v Mojkovaci vlevo asi 100 m pod mostem (cesta k vodě).

 

20:00  Žabljak – Ivan do, domlouváme spaní v chatě (40 €/15 lidí).

 

            STŘEDA  26. 5.  

Pěšárna v Durmitoru: Ivan do, dolina Lokvice, Biljegov do, neúspěšný pokus o výstup na Minin bogaz, Ledena pečina, Korita, Crepulj. poljana, Ivan do. Celkem 7 hod. Na horách bylo ještě spousta sněhu.

 

Spíme na nástupním místě na Taru (přístřešky, ohniště, špatné parkování)   (1882)

 

Poplatky za Taru (2004):

raft (do 5 míst)  175€ (mimosezóna)/250€ (sezóna), další místo na raftu (nad 5 míst) 40€/55€,

C2   105€/150€,   K1   70€/100€,   vstup do NP Durmitor  1€,   pojistka  3,50€

dál se platí za bivak v kaňonu, rozdělávání ohně, foťák, kameru, …

Kdy je sezóna a mimosezóna zřejmě záleží na výběrčím poplatků. Koncem května byla mimosezóna.

 

            ČTVRTEK  27. 5.

 

    TARA              63 km                        6,5 hod

nasedací místo ® most mezi celnicemi Šćepan Polje

Na vodu vyrážíme před sedmou hodinou. Jedeme na dvou raftech po pěti a dvou orinokách (poplatek vychází 45 € na člověka), dvakrát nás v kaňonu kontrolují strážci NP. Vody je hodně, plavba rychle ubíhá. Hned na začátku pod velkým mostem přes Taru jsou veselá místečka. Pak se řeka uklidní, ale stále teče velmi rychle. Obtížnost opět narůstá přibližně v poslední čtvrtině – hlavně velké vlny. O půl druhé končíme vlevo pod mostem mezi celnicemi. Přijíždíme jen chvíli po našem řidiči (musel objíždět Durmitor až přes Nikšič).

 

15:30  odjezd (odbavení na celnicích bylo dlouhé, bílé karty s potvrzením o ubytování, které jsme si nechali potvrdit v kempu v Žabljaku ale nechtějí), přejíždíme přes Sarajevo a Konjic na Neretvu

20:30  spíme kousek pod Glavatičevem u Neretvy (2297), tady opravdu pozor na miny! Místní nás varovali, že celá strana za silnicí na levém břehu je zaminovaná (a tabulky s varováním už pomalu reznou a opadávají), takže nechodit se za silnici ani "vyčurat"! Na místo na spaní jsme se nakonec doptali (všechny pozemky jsou soukromé) v raftové agentuře Hitko rafting. Majitel nás pouští do bývalého autokempu (teď mimo provoz) přímo u řeky. Tam druhý den začínáme.

 

            PÁTEK  28. 5.

 

    NERETVA            20 km                       

Glavatičevo ® Konjic

Vody je dost (podle toho raftera je ideální, v létě je jí daleko míň).  Začátek WW I, po asi třech km krátký kaňon (skály až do vody, ale až na nájezd klidná voda), pak zase lehčí, za další asi 3 km začíná další kaňon - ten je už delší, opět skály až do vody (ale v těch místech klidná voda) a několik mís WW III. Po skončení kaňonu zase asi po třech km je místo "Ďáblův chřtán" (nad ním je lávka) - bez problémů jedeme "na oči", WW III. Končíme na začátku Konjice. Všichni jsme se shodli, že Neretva byla asi krajinově nejhezčí řeka zájezdu (určitě hezčí než Tara).

13:15  odjezd do Sarajeva  (2322)

14:30 – 18:00 prohlídka Sarajeva

20:00  příjezd přes Olovo ke Krivaji, spíme kousek pod Solun  (2449)

 

SOBOTA  29. 5.      

           

    KRIVAJA          13 km             2,5 hod                

Solun ® most odb. na Vareš

Vody je poměrně málo – rozumné minimum (kopce kolem jsou nižší a už bez sněhu). Pod Olovem je málo vody, tak začínáme pod Solunem – ZW-WW I, několik zajímavých míst a úseků WW III(IV). Končíme u mostu odbočky na Vareš (vpravo za mostem pěkné tábořiště). Odtud by to bylo zajímavější - míst WW III, IV a asi i V přibývá a jsou téměř stále. Jenom vody kdyby bylo víc. Na tom spodním úseku se zrovna jelo nějaké mezinárodní vodácké splutí.

 

PRAČA  – z Mesići do Ustiprače pěkný kaňon

 

12:15  odjezd  (2463), Doboj, Derventa

16:00  Slavonski Brod, hranice Bosna/Chorvatsko (2627), Záhřeb, Varaždin

19:45  Mursko Središće, hranice Chorvatsko/Slovinsko (2922)

            hranice Slovinsko/Maďarsko

22:45  Buscu, hranice Maďarsko/Rakousko

24:00  příjezd ke Schwarze   (3142)

 

            NEDĚLE  30. 5.

 

    SCHWARZA         12 km             1,5 hod                

Singerin ® Hirschwang

Pohoda, WW I, úseky WW II, jedno místo WW III. (Gloggnitz 185 cm) Končíme na začátku Hirschwangu u lanovky nad jezem (pod jezem sucho).

 

10:45  odjezd (3156)

13:30  Hatě, hranice Rakousko/Česko (3332), oběd, Jihlava, Havl. Brod, Chrudim

18:30  loděnice HK  (3535)

 

 

            SUMMARY

na vodě:                     12 řek (14 úseků), 219 km

mikrobusem:              3535 km

 

Všude bylo hodně vody (před měsícem byla v Bosně desetiletá povodeň). Na horách bylo ještě spousta sněhu.

 

Pozor na časté policejní hlídky (většinou měří rychlost).

Pozor na hady – vyhřívají se na kamenech u řek.

 

Pozor na miny v Bosně – hlavně kolem Sarajeva a Neretvy.

(aktuální mapa min v Bosně je na www.bhmac.org/problem_mina_mapa.htm )

 

 

Kilometráže, průvodce, mapy:

 

Hory (Durmitor, kaňon Mrtvice, …):

Petr, I. (2003), Hory Balkánu

 

            Řeky

DKV Auslandsführer (1995), Südosteuropa

 

            Mapy

Freytag & Berndt, Bosna a hercegovina, 1:250 000, silniční mapa

Geokarta Beograd (1986), Durmitor, 1:25 000

Geokarta Beograd (2002), Bjelasica a Komovi, 1:60 000

(mapy jsou ke stažení např. na http://moon.valek.net/~valeko/travel/maps.cgi?cp=1 )

 

 


JAK TO VIDĚLA KÁŤA      FOTOALBUM      PŘED DVACETI LETY ...

MAPA