FOTOALBUM     JAK TO VIDĚLI KAČEŘI

 

KRASOVÉ ŘEKY CHORVATSKA

4. 5. - 13. 5. 2001

            PÁTEK  4. 5.

17:00  odjezd z HK (km 0)

19:30  odjezd ze Slatiňan (46)

23:20  Hatě - hranice ČR-Rakousko (227)

 

            SOBOTA  5. 5.

02:30  parkoviště 20 km před Grazem  (477)

07:00  odjezd na Graz, Völkermarkt

10:00  Seebergsattel - hranice Rakousko-Slovinsko (630)

 

    KOKRA                  

Málo vody (možná by to dole nějak sešoupat šlo), nejedeme. Bez problémů by šla sjet jenom cca 100 m dlouhá soutěska pod jezem za mostem (silnice přechází z pravého na levý břeh), ale nechce se nám kvůli tomu kousku oblíkat do gumy. Za větší vody by to byla pěkná říčka, popis viz slovinská kilometráž.

 

    KAMNIŠKA BISTRICA           7 km                          

konec nsj. soutěsky ® první jez ve Stahovici

Pěkná voda - WW II-III (místa max. IV-), jez u kamenolomu před Stahovicí přenášíme. Cestou vypadalo, že bude málo vody, ale to jenom řeka "klame tělem" jak je čistá - stav byl ideální (121 cm, 12 m3·s-1 v Kamniku*). Nástup viz. KANU - cca 2 km za lanovkou u transformátoru vlevo odbobočka u cedule "Save our water", dojet 100 m na parkoviště u soutěsky a lodě snést pod soutěsku.  !!! Pozor na stromy !!!

 

15:15  odjezd ze Stahovici (708)  (Průsmyk Črnivec objíždíme přes Kamnik, Golice a Mozirje zbytečně, protože je pro auta s přívěsem bez problémů sjízdný. Místo 16% je ve skutečnosti 10%.)

18:00  kemp Luče - 10 DEM/člověk/noc (820)      kemp nic moc, ale kemp v Logarské dolině ještě není otevřený (do Logarské doliny se v sezoně platí za vjezd)

 

            NEDĚLE 6. 5.         

10:00  v kempu na vodu  

    SAVINJA                   20 km                         4 hod    

kemp Luče ® Nizka (odbočka na Rečicu)

Když jsme večer přijeli, bylo NW (79 cm, 20 m3·s-1 v Nazarje*). Přes noc ale pršelo a voda stoupla o cca 15 cm, takže máme ideální stav.

Luče ® Ljubno:   1. 1/2 - WW III,IV,katarakt WW V (není tak těžký, ale ošklivý nájezd, tak přenášíme. Katarakt se pozná podle sesuvu vpravo a je vidět ze silnice)

                               2. 1/2 - WW II(III)

Ljubno ® Nizka:  WW II

 

15:30  Nizka (855) - odjezd přes Črnivec na Kamnik, Ljubjanu, Kočevje

20:00  parkoviště cca 10 km před Brodem na Kupi (1034) (cca 2 hod hledáme místo na spaní)

 

            PONDĚLÍ  7. 5.       

 

07:50  odjezd

08:45  Osilnica (1067)

 

    KUPA                     10 km                         2 hod

Osilnica ® Bosljiva Loka

> Osilnica vp. 50 m pod mostem 36 cm = rozumné minimum

(88 cm, 18 m3·s-1 v Radenci*)

WW I-II, ze začátku prahy (za větší vody asi WW IV)

Příjezd: v Brodu na Kupi těsně před celnicí odbočit vpravo na silničku na Osilnicu

Tip: nechalo by se přespat u loděnice u slalomky pod Osilnicou

 

11:20  Bosljiva Loka (1074) - odjezd na Brod n.K. (hranice Slovinsko-Chorvatsko), Golik (17% !), Vrbovsko, Ogulin

13:45  Trošmarija (1155)

 

    DOBRA                   15 km                         2,5 hod

Trošmarija ® Toplice Lešce

Krasový charakter - spousta stupňů (ne moc vysokých, všechny jedeme "na oči"), mezi stupni ZW (někde to i teče).

> Trošmarija vl. pod mostem - ze 70 cm klesla voda během převlékání na 50 cm (přehrada), ale bylo jí ještě asi o 50 cm víc. I takhle je ale vody docela dost, za toho nejvyššího stavu budou některé stupně nejspíš docela nebezpečné.

> Toplice Lešce (most)  80 cm

 

17:15  Toplice Lešce (1190) - odjezd na Tounj, Primišlje, Slunj, Grabovac (byli jsme se podívat na vysedání z Korany ve Veljunu)

20:00  kemp Korana kousek za Grabovacem (1293)

velmi pěkný kemp 26 HRK/člověk, 19 HRK/stan, 15 HRK/auto

 

            ÚTERÝ  8. 5.

           

    SLUNJČICA                         

Má vodu, ale nesmí se jezdit, protože je v ochranném vodárenském pásmu. Přístupovou cestu jsme ale našli: ze Slunje na Bročanac a když skončí asfalt tak před posledním domem vpravo cca 300 m snést lodě po cestě k vodě.

 

    KORANA                      24 km                   4 hod    

Slunj ® Veljun

Krasový charakter, hodně stupňů, mezi nimi ZW.

Dlouhé, nesplnila očekávání. Pěkný je pouze úsek cca 200 m pod mostem ve Slunji

kolem vodopádu Slunjčice.

(1395)

            STŘEDA  9. 5.

 

    ZRMANJA                   15 km

Kaštel Žegarski ® D. Bilišane

> Kaštel Žegarski (most) 41 cm ( = rozumný stav, za míň vody bych nejezdil, i když cestovky to asi jezdí za podstatně nižšího vodního stavu)

Krasový charakter, mezi stupni to  teče!!! Nejhezčí řeka, co jsme v Chorvatsku jeli.

Vysoký vodopád asi 5 km za Žegarem přenášíme vlevo, ostatní stupně jedeme. Končíme u mostu v D. Bilišane (před vysokým stupněm). Dál je přehrada, po které se nesmí jezdit. Příjezd sem posilnici: před Obrovacem odbočit na Muškovci a po úzké asfaltce se dojede do D. Bilišane. Hned u prvního domu se nechá (po domluvě) nechat auto. Když se přejede most a za ním se uhne vpravo, dojede se na hlavní silnici z Obrovace na Ervenik.

 

(1675)

 

            ČTVRTEK  10. 5.   

 

08:00  Plitvická jezera (vstup 60 HRK)

10:00  odjezd

 

    MREŽNICA                  28+2 km                   6,5 hod

Primišlje ® Generalski Stol

> Primišlje 70 cm

Krasový charakter, nejvyšší stupně ze všech řek, co jsme v Chorvatsku jeli. Mezi stupni ZW A ( = voda se ani nehne !!!). Všechno jedeme, některé stupně je nutné prohlédnout. Nejvyšší je třetí (mlýn vlevo i vpravo) - jedeme  v pravé polovině. Za poměrně vysokým stupněm s mlýnem vlevo asi v polovině úseku jet vpravo, vlevo ústí přítok Tounjčica (není patrné, kam vlastně řeka teče).

 

19:30  Generalski Stol (1758)- odjezd na Karlovac

21:10  Jurovski Brod - hranice Chorvatsko-Slovinsko (1813)

22:00  odpočívadlo před Novym Mestem (1837)

 

 

            PÁTEK  11. 5.

 

07:45  odjezd

 

    KRKA                         16 km                         4 hod

Krka ® Žužemberk

Vody máme rozumné minimum, ze Zagradce vody trochu přibývá (85 cm, 28 m3·s-1 v Podbojce*).

Do Zagradce nuda, dále typický krasový charakter - stupně (docela hustě za sebou), mezi nimi ZW A (kromě cca dvou kilometrů WW I-II ke konci).

 

16:00  Žužemberk (1934) - odjezd na Ljubljanu, Kranj, Jesenici

19:15  Kranjska Gora - hranice Slovinsko-Itálie, dál Tarvisio (hranice Itálie-Rakousko), Hermagor

21:00  Kötschach-Mauthen (2166) - kemp (80 ATS/člověk)

 

            SOBOTA  12. 5.

 

09:00  odjezd z kempu

 

    GAIL                           24 km                   3,5 hod

St. Lorenzen ® první jez před Kötschach-Mauthen

> Maria Lugau 95 cm

Vody máme až moc, za vyšší vody nejezdit !!! První část do Birnbaum je úzká, nepřehledná, napadané stromy (!!!), voda má docela sílu - tak WW III,IV (příště by bylo dobré zeptat se někoho, kdo to v té době jel, jestli někde nejsou stromy nebo jiné zátarasy). Z Birnbaum je řeka širší, přehlednější, ale přibývá vody. Za našeho stavu je to poctivá vodnatá WW III,IV(IV+), ke konci WW II.

 

18:00  Kötschach-Mauthen (2220) - odjezd

Jedeme kolem Lieseru. Dole má vody dost, ale žádná HW to není. Čím však jedeme výš, tím vody přibývá, až je to dost pěknej hukot. Malta moc vody nemá (sdrncat by ale asi šla).

20:00  Bischofshofen (2388) - kemp 65 ATS/člověk

 

            NEDĚLE  13. 5.

 

09:00  odjezd z kempu

 

    LAMMER                    5 km

Začínáme cca 2 km nad Volgau. Je NW (70 cm v Obergäu - internet). Ve Volgau ústí zleva přítok, který má snad víc vody než Lammer. Odtud solidní stav. Pod Volgau je krásná soutěska (Volgauerschlucht). Začátek 200 m WW IV (za větší vody prohlédnout ze silnice), dál WW III. Končíme u dvou silničních mostů.

 

11:30  odjezd (2427)

15:00  Dolní Dvořiště - hranice Rakousko-ČR (2657)

20:00  Slatiňany (2877)

21:00  HK - loděnice (2919)

 

 

 

            SUMMARY

na vodě:             10 řek, 166 km

autem:                 2919 km

 

 

 

*   Slovinský hydrometeorologický ústav  

            www.rzs-hm.si/lang.en/podatki/stanje_voda.htm 

 

 

Řeky v Chorvatsku mají krasový charakter = mnoho různě vysokých stupňů (10 cm až 15 m), mezi nimi je volej, případně někde to volně teče. My jsme jeli na pevných lodích a všechny stupně (mimo 15 m vodopádu na Zrmanji) jsme jeli.

Vody je nejvíce nejspíš na jaře, ale cestovky jezdí do Chorvatska i v létě a na podzim. (Když jsme se ale dívali do katalogů na fotky míst, která jsme jeli, bylo tam vody daleko méně, než jsme měli my.)

Vzhledem k charakteru řek doporučuji mezi vodu zařadit třeba koupání u moře nebo nějakou turistiku (Plitvice, Paklenica, ...), protože voleje mezi stupni člověka brzo přestanou bavit. Ale na druhou stranu, něco podobného jsem ještě nikde jinde nejel.

Nejhezčí řeka, kterou jsme jeli, byla Zrmanja. Dále bych doporučil Dobru (je relativně krátká a když se chytne vypouštění vody z přehrady, tak i docela vodnatá). Pěkná je také Mrežnica, ale ta je ukrutně dlouhá. (My jsme ji jeli necelých sedm hodin, ale to jsme makali, abychom to stihli do tmy.) Možná by se dalo skončit někde dřív, ale to by bylo nejlépe zeptat se domorodců. Chodit někde po louce moc nedoporučuju (miny). Dále stojí za úvahu Cetina (tu jsme nejeli, protože jsme se nedostali tak na jih), případně Una. Unu jsme původně měli v plánu, ale nestihli jsme ji časově a navíc bylo nutné mít do Bosny vízum. Hlavně ale Una tvoří hranici mezi Chorvatskem a Bosnou, takže za války byla řeka a břehy kompletně zaminovány. Prý se ale jezdí.

Informace o řekách jsme měli z německé DKV (Band 1b 1981 - teď už je ale novější vydání), případně z Řeky Jugoslávie (Klub přátel Vodazníku, 1990) - to je ale opsaná ona DKV z roku 1981. Cetina byla pěkně popsaná v KRK 2001/1 str.10.

Měli jsme s sebou dvě mapy a ukázalo se, že ani jedna neodpovídá úplně skutečnosti. Hlavní silnice ještě ano, ale u  vedlejších to bylo horší. Jako lepší jsme nakonec vyhodnotili automapu Chorvatska - Dalmatské pobřeží od Freytag&Bernd 1:250000.

Chtěl bych také upozornit, že cestovat po Chorvatsku nemá nic společného s pohodovou dovolenou. Při průjezdu rozstřílenými a vypálenými vesnicemi s ohořelými vraky aut a poházenými nábojnicemi ze samopalu a kulometu má člověk spoustu pocitů, nemají ale s pohodou a idylou vůbec nic společného. Taky cedulky s nápisem MINE bych nepodceňoval.

Jinak ale v Chorvatsku bylo docela pěkně.

 

FOTOALBUM     JAK TO VIDĚLI KAČEŘI