FOTOALBUM JAK TO VIDĚLI KAČEŘI
4. 5. -
13. 5. 2001
PÁTEK 4. 5.
17:00 odjezd
z HK (km
0)
19:30 odjezd
ze Slatiňan (46)
23:20 Hatě
-
hranice ČR-Rakousko (227)
SOBOTA 5. 5.
02:30 parkoviště
20 km před Grazem (477)
07:00 odjezd
na Graz, Völkermarkt
10:00 Seebergsattel
- hranice Rakousko-Slovinsko (630)
KOKRA
Málo
vody (možná by to dole nějak sešoupat šlo), nejedeme. Bez problémů by šla
sjet jenom cca 100 m dlouhá soutěska pod jezem za mostem (silnice přechází
z pravého na levý břeh), ale nechce se nám kvůli tomu kousku oblíkat do
gumy. Za větší vody by to byla pěkná říčka, popis viz slovinská
kilometráž.
KAMNIŠKA BISTRICA
7 km
konec
nsj. soutěsky ®
první jez ve Stahovici
Pěkná
voda -
WW II-III (místa max. IV-), jez u kamenolomu před Stahovicí přenášíme.
Cestou vypadalo, že bude málo vody, ale to jenom řeka "klame tělem"
jak je čistá - stav byl ideální (121 cm, 12 m3·s-1
v Kamniku*). Nástup viz. KANU -
cca 2 km za lanovkou u transformátoru vlevo odbobočka u cedule "Save
our water", dojet 100 m na parkoviště u soutěsky a lodě
snést pod soutěsku. !!!
Pozor na stromy !!!
15:15 odjezd ze Stahovici (708)
(Průsmyk Črnivec objíždíme přes
Kamnik, Golice a Mozirje zbytečně, protože je pro auta s přívěsem bez
problémů sjízdný. Místo 16% je ve skutečnosti 10%.)
18:00 kemp Luče -
10 DEM/člověk/noc (820) kemp nic moc, ale kemp v Logarské
dolině ještě není otevřený (do Logarské doliny se v sezoně platí za
vjezd)
NEDĚLE 6. 5.
10:00 v
kempu na vodu
SAVINJA
20 km
4 hod
kemp
Luče ®
Nizka (odbočka na Rečicu)
Když
jsme večer přijeli, bylo NW (79 cm, 20 m3·s-1
v Nazarje*). Přes noc ale pršelo a voda stoupla o cca 15
cm, takže máme ideální stav.
Luče ®
Ljubno: 1. 1/2 -
WW III,IV,katarakt WW V (není tak těžký, ale ošklivý nájezd,
tak přenášíme. Katarakt se pozná podle sesuvu vpravo a je vidět ze
silnice)
2. 1/2 -
WW II(III)
Ljubno ®
Nizka: WW II
15:30 Nizka
(855)
-
odjezd přes Črnivec na Kamnik, Ljubjanu, Kočevje
20:00 parkoviště
cca 10 km před Brodem na Kupi (1034) (cca 2 hod hledáme místo na spaní)
PONDĚLÍ 7. 5.
07:50 odjezd
08:45 Osilnica
(1067)
KUPA
10
km
2 hod
Osilnica
®
Bosljiva Loka
>
Osilnica vp. 50 m pod mostem 36 cm = rozumné minimum
(88
cm, 18 m3·s-1
v Radenci*)
WW
I-II, ze začátku prahy (za větší vody asi WW IV)
Příjezd:
v Brodu na Kupi těsně před celnicí odbočit vpravo na silničku na Osilnicu
Tip:
nechalo by se přespat u loděnice u slalomky pod Osilnicou
11:20 Bosljiva Loka (1074) -
odjezd na Brod n.K. (hranice Slovinsko-Chorvatsko), Golik (17% !), Vrbovsko,
Ogulin
13:45 Trošmarija (1155)
DOBRA
15 km
2,5 hod
Trošmarija
®
Toplice Lešce
Krasový
charakter -
spousta stupňů (ne moc vysokých, všechny jedeme "na oči"), mezi
stupni ZW (někde to i teče).
>
Trošmarija vl. pod mostem -
ze 70 cm klesla voda během převlékání na 50 cm (přehrada), ale bylo jí ještě
asi o 50 cm víc. I takhle je ale vody docela dost, za toho nejvyššího stavu
budou některé stupně nejspíš docela nebezpečné.
>
Toplice Lešce (most) 80 cm
17:15 Toplice Lešce (1190) -
odjezd na Tounj, Primišlje, Slunj, Grabovac (byli jsme se podívat na vysedání
z Korany ve Veljunu)
20:00 kemp Korana kousek za Grabovacem (1293)
velmi
pěkný kemp 26 HRK/člověk, 19 HRK/stan, 15 HRK/auto
ÚTERÝ 8. 5.
SLUNJČICA
Má
vodu, ale nesmí se jezdit, protože je v ochranném vodárenském pásmu. Přístupovou
cestu jsme ale našli: ze Slunje na Bročanac a když skončí asfalt tak před posledním
domem vpravo cca 300 m snést lodě po cestě k vodě.
KORANA
24 km 4
hod
Slunj
®
Veljun
Krasový
charakter, hodně stupňů, mezi nimi ZW.
Dlouhé,
nesplnila očekávání. Pěkný je pouze úsek cca 200 m pod mostem ve Slunji
kolem
vodopádu Slunjčice.
(1395)
STŘEDA 9. 5.
ZRMANJA
15 km
Kaštel
Žegarski ®
D. Bilišane
>
Kaštel Žegarski (most) 41 cm ( = rozumný stav, za míň vody bych nejezdil, i
když cestovky to asi jezdí za podstatně nižšího vodního stavu)
Krasový
charakter, mezi stupni to teče!!!
Nejhezčí řeka, co jsme v Chorvatsku jeli.
Vysoký
vodopád asi 5 km za Žegarem přenášíme vlevo, ostatní stupně jedeme. Končíme
u mostu v D. Bilišane (před vysokým stupněm). Dál je přehrada, po které
se nesmí jezdit. Příjezd sem posilnici: před Obrovacem odbočit na Muškovci
a po úzké asfaltce se dojede do D. Bilišane. Hned u prvního domu se nechá
(po domluvě) nechat auto. Když se přejede most a za ním se uhne vpravo,
dojede se na hlavní silnici z Obrovace na Ervenik.
(1675)
ČTVRTEK 10. 5.
08:00 Plitvická
jezera (vstup 60 HRK)
10:00 odjezd
MREŽNICA
28+2 km
6,5 hod
Primišlje ®
Generalski Stol
>
Primišlje 70 cm
Krasový
charakter, nejvyšší stupně ze všech řek, co jsme v Chorvatsku jeli. Mezi
stupni ZW A ( = voda se ani nehne !!!). Všechno jedeme, některé stupně je
nutné prohlédnout. Nejvyšší je třetí (mlýn vlevo i vpravo) -
jedeme v pravé polovině. Za poměrně vysokým stupněm s mlýnem
vlevo asi v polovině úseku jet vpravo, vlevo ústí přítok Tounjčica (není
patrné, kam vlastně řeka teče).
19:30 Generalski Stol (1758)-
odjezd na Karlovac
21:10 Jurovski Brod -
hranice Chorvatsko-Slovinsko (1813)
22:00 odpočívadlo
před Novym Mestem (1837)
PÁTEK 11. 5.
07:45 odjezd
KRKA
16 km
4 hod
Krka
®
Žužemberk
Vody
máme rozumné minimum, ze Zagradce vody trochu přibývá (85 cm, 28 m3·s-1
v Podbojce*).
Do
Zagradce nuda, dále typický krasový charakter -
stupně (docela hustě za sebou), mezi nimi ZW A (kromě cca dvou kilometrů WW
I-II ke konci).
16:00 Žužemberk
(1934)
-
odjezd na Ljubljanu, Kranj, Jesenici
19:15
Kranjska Gora -
hranice Slovinsko-Itálie, dál Tarvisio (hranice Itálie-Rakousko), Hermagor
21:00 Kötschach-Mauthen
(2166)
-
kemp (80 ATS/člověk)
SOBOTA 12. 5.
09:00 odjezd z kempu
GAIL
24
km
3,5 hod
St.
Lorenzen ®
první jez před Kötschach-Mauthen
>
Maria Lugau 95 cm
Vody
máme až moc, za vyšší vody nejezdit !!! První část do Birnbaum je úzká,
nepřehledná, napadané stromy (!!!), voda má docela sílu -
tak WW III,IV (příště by bylo dobré zeptat se někoho, kdo to v té době
jel, jestli někde nejsou stromy nebo jiné zátarasy). Z Birnbaum je řeka širší,
přehlednější, ale přibývá vody. Za našeho stavu je to poctivá vodnatá
WW III,IV(IV+), ke konci WW II.
18:00 Kötschach-Mauthen
(2220)
-
odjezd
Jedeme
kolem Lieseru. Dole má vody dost, ale žádná HW to není. Čím však jedeme
výš, tím vody přibývá, až je to dost pěknej hukot. Malta moc vody nemá
(sdrncat by ale asi šla).
20:00 Bischofshofen
(2388)
-
kemp 65 ATS/člověk
NEDĚLE 13. 5.
09:00 odjezd
z kempu
LAMMER
5 km
Začínáme
cca 2 km nad Volgau. Je NW (70 cm v Obergäu
- internet). Ve Volgau ústí zleva přítok, který má snad víc vody než
Lammer. Odtud solidní stav. Pod Volgau je krásná soutěska
(Volgauerschlucht). Začátek 200 m WW IV (za větší vody prohlédnout ze
silnice), dál WW III. Končíme u dvou silničních mostů.
11:30 odjezd
(2427)
15:00 Dolní
Dvořiště - hranice Rakousko-ČR (2657)
20:00 Slatiňany
(2877)
21:00 HK -
loděnice (2919)
SUMMARY
na
vodě: 10
řek, 166 km
autem:
2919 km
*
Slovinský hydrometeorologický ústav
www.rzs-hm.si/lang.en/podatki/stanje_voda.htm
Řeky
v Chorvatsku mají krasový charakter = mnoho různě vysokých stupňů (10 cm
až 15 m), mezi nimi je volej, případně někde to volně teče. My jsme jeli
na pevných lodích a všechny stupně (mimo 15 m vodopádu na Zrmanji) jsme
jeli.
Vody
je nejvíce nejspíš na jaře, ale cestovky jezdí do Chorvatska i v létě
a na podzim. (Když jsme se ale dívali do katalogů na fotky míst, která jsme
jeli, bylo tam vody daleko méně, než jsme měli my.)
Vzhledem
k charakteru řek doporučuji mezi vodu zařadit třeba koupání u moře nebo nějakou
turistiku (Plitvice, Paklenica, ...), protože voleje mezi stupni člověka brzo
přestanou bavit. Ale na druhou stranu, něco podobného jsem ještě nikde
jinde nejel.
Nejhezčí
řeka, kterou jsme jeli, byla Zrmanja. Dále bych doporučil Dobru (je relativně
krátká a když se chytne vypouštění vody z přehrady, tak i docela
vodnatá). Pěkná je také Mrežnica, ale ta je ukrutně dlouhá. (My jsme ji
jeli necelých sedm hodin, ale to jsme makali, abychom to stihli do tmy.) Možná
by se dalo skončit někde dřív, ale to by bylo nejlépe zeptat se domorodců.
Chodit někde po louce moc nedoporučuju (miny). Dále stojí za úvahu Cetina
(tu jsme nejeli, protože jsme se nedostali tak na jih), případně Una. Unu
jsme původně měli v plánu, ale nestihli jsme ji časově a navíc bylo nutné
mít do Bosny vízum. Hlavně ale Una tvoří hranici mezi Chorvatskem a Bosnou,
takže za války byla řeka a břehy kompletně zaminovány. Prý se ale jezdí.
Měli
jsme s sebou dvě mapy a ukázalo se, že ani jedna neodpovídá úplně skutečnosti.
Hlavní silnice ještě ano, ale u vedlejších
to bylo horší. Jako lepší jsme nakonec vyhodnotili automapu Chorvatska -
Dalmatské pobřeží od Freytag&Bernd 1:250000.
Chtěl
bych také upozornit, že cestovat po Chorvatsku nemá nic společného s
pohodovou dovolenou. Při průjezdu rozstřílenými a vypálenými vesnicemi s
ohořelými vraky aut a poházenými nábojnicemi ze samopalu a kulometu má člověk
spoustu pocitů, nemají ale s pohodou a idylou vůbec nic společného. Taky
cedulky s nápisem MINE bych nepodceňoval.
Jinak
ale v Chorvatsku bylo docela pěkně.
FOTOALBUM JAK TO VIDĚLI KAČEŘI